Upozorňujeme na výzvu, která se obrací na učitele základních a středních škol, aby svým podpisem podpořili žáky, kteří se připojili ke stávce, která má za cíl vytvořit tlak na zákonodárce, aby nadále neignorovali a aktivně reagovali na globální změny klimatu. Petici na podporu žáků mohou učitelé a učitelky podepsat ZDE.
My, učitelé SŠ a ZŠ, chceme touto otevřenou výzvou vyjádřit jednoznačnou podporu našim studentům, kteří vyzvali vládu a zákonodárce k neodkladnému a aktivnímu přístupu ke globálním změnám klimatu. A tak jako desítky tisíc studentů po celém světě začali i oni na svůj požadavek upozorňovat opakujícími se pátečními stávkami (Fridays For Future).
My pedagogové se ke stávkám odhodláváme spíše výjimečně, přestože jde o krok legitimní a máme pro něj za léta nenaplněných slibů všech možných politických garnitur mnoho důvodů. Argumentujeme, že si nechceme brát svoje žáky a studenty jako rukojmí svých požadavků a že nechceme ztrácet drahocenný čas, který můžeme věnovat jim a jejich vzdělávání.
Jestliže je však jedním z cílů školní docházky připravit naše žáky a studenty na budoucnost a ta se v důsledku hrozící nezvratné změny klimatu jeví jako krajně nejistá, nemůžeme se za této situace tvářit, že se nás stávající protesty a výzvy za udržitelný život netýkají. Těžko můžeme naše žáky a studenty připravovat na budoucnost, když v důsledku devastace životního prostředí a změn klimatu již žádná udržitelná a dlouhodobá budoucnost nastat nemusí. Tím spíše, že dle zjištění Mezivládního panelu OSN pro klima nám příliš času na transformaci společenského a ekonomického systému nezbývá.
Vyzýváme proto vládu, Parlament ČR i zastupitelstva na všech úrovních, aby otázky spjaté se změnou klimatu začali brát vážně a učinili z nich co nejdříve ve své agendě otázku prioritní.
Vyzýváme rovněž Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy a příslušné pracovní skupiny, které v současné době revidují Rámcové vzdělávací programy, aby v těchto patnáct let starých kurikulech mnohem více akcentovaly témata spjatá s ochranou klimatu, životního prostředí a s udržitelným životem na naší planetě. Environmentální výchova jako průřezové téma akcentující i potenciální klimatický kolaps naší civilizace by se měla v mnohem větší míře prosadit do všech předmětů a oborů.
Obracíme se i na Vás, studenti a žáci. Přestože mnohde možná narážíte u svých vyučujících na překážky a nepochopení, pokuste se veřejnost přesvědčit, že důvodem vaší stávky není jakési legitimizované záškoláctví, ale naopak starost o věci veřejné. Zvěte odborníky do škol nebo pořádejte studentské konference. Vejděte s námi do konstruktivního dialogu či sami přinášejte do vzdělávání témata související s globálními problémy životního prostředí.
Hrozící klimatický kolaps je problémem, jejž musíme řešit společně, ale který může zároveň pomoci odstranit případné bariéry mezi námi.
Stávkujete za vaši i naši budoucnost. Jsme si toho vědomi.
Sofia Hladíková – ZŠ a MŠ Kocbeře
Klaus Hübner – Gymnázium Jihlava
Miroslav Pešek – Gymnázium Jana Keplera, Praha
Hana Vacková – Gymnázium Olomouc-Hejčín
Martin Vonášek – Gymnázium Hladnov, Ostrava