Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 18.1. – 24. 1. 2021
Krátce:
Výrok týdne:
„Je to ilustrativní příklad společenského pokrytectví. Řeči o tom, že maturantů je moc, řemeslníků málo a mladí se mají živit rukama, se staly běžnou součástí pohoršených hovorů v tramvaji i u piva. Ale ve chvíli, kdy nastane krize, jako by tahle část žákovské populace přestala existovat… Zajímají nás maturity: nebudou letošní maturanti méně vzdělaní než ti loňští? Řeší ale někdo, jak se lze distančně naučit výměnu umyvadla nebo vyzdění příčky?“ komentuje Tomáš Feřtek veřejnou debatu o současné situaci ve školství (Respekt).
V souvislostech:
Uprostřed hlasování o pozměňovacích návrzích přerušila v pátek v časném odpoledni poslanecká sněmovna třetí čtení novely zákona o pedagogických pracovnících, vrátit by se k němu měla v úterý. Diskuse, která hlasování předcházela, se zaměřovala opět téměř výhradně na paragraf 9a. Pokud zákon poslanci odhlasují, otevře se díky němu pro ředitele škol možnost zaměstnávat vysokoškoláky bez pedagogického vzdělání. Ministerstvo školství v tom vidí další cestu vedle studia vysokoškolského učitelského oboru, jak do škol dostat zájemce o učitelskou profesi v době, kdy se zejména v některých regionech učitelů nedostává.
Vedle paragrafu 9a se bude hlasovat o řadě dalších změn, a to včetně několika pozměňovacích návrhů, které k novele přidali poslanci. Jisté už například je, že až budou poslanci hlasovat o přijetí či nepřijetí zákona (s největší pravděpodobností to bude už v tomto týdnu), bude jeho součástí pozměňovací zákon pirátského poslance a místopředsedy sněmovního školského výboru Lukáše Bartoně, podle něhož má do budoucna tento zákon garantovat učitelům příjem na úrovni 130 % průměrné mzdy v zemi. V pátek po poledni pro to hlasovalo 56 z 99 přítomných poslanců, proti hlasovali především zástupci za hnutí ANO. „Na (Lukáši) Bartoňovi bylo po hlasování patrné překvapení, že jeho pozměňovací návrh přes nesouhlas ministra školství a hnutí ANO prošel,“ komentuje dění ve sněmovně Josef Kopecký (idnes.cz). Návrh poslancům nedoporučil ke schválení ani školský výbor sněmovny. Pokud zákon poslanci schválí, učitelé se přiřadí k soudcům a státním zástupcům, u nichž takto stát výši platů stanovuje.
Ministerstvo školství poukázalo ve svém stanovisku, které ministr Robert Plaga připojil k dopisu předsedům poslaneckých klubů rozeslanému před projednáváním novely, na řadu technických problémů, které návrh na takovou fixaci učitelských platů přináší. Poukazuje například na to, že pirátský návrh napevno nastavuje rozdělení tarifních a nadtarifních složek učitelských platů, což ředitele škol omezí v možnostech odměňovat dobré učitele, pro tzv. nadtarif počítá s 1/6 částky určené na učitelské platy. Je také otázkou, jaký dopad by to mělo na státní rozpočet. V Auditu vzdělávacího systému za rok 2019 EDUin uvažuje o fixaci učitelských platů podle průměrné mzdy, nebo ještě lépe na úroveň 90 % průměrného příjmu vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců. Šestinu směřovanou do nadtarifů (z nichž se platí například i příplatky za třídnictví, o jejichž zvýšení budou poslanci hlasovat příští týden) považuje za nedostatečnou, doporučuje na ně vyčlenit 25 % finančních prostředků.
Podporu mezi poslanci nenašly dva pozměňovací návrhy, které současně usilovaly o zachování tzv. „malých akreditací“ u krátkodobých kurzů DVPP. Hlasování o pozměňovacích návrzích, které se týkají výše třídnických či specializačních příplatků nebo odměn pro uvádějící učitele, poslance teprve čeká. Ministerstvo školství se k zakotvení výše těchto příplatků do zákona o pedagogických pracovnících vyjádřilo nesouhlasně. Rozhodovat budou poslanci také o tom, zda nová podoba zákona o pedagogických pracovnících má zavést do škol profesi sociálního pedagoga. „Ač jde o nepříliš systémové řešení, zavedení této funkce podporujeme. Za jeho krátkou existenci v tzv. šablonách se tam, kde jej využívali, velmi osvědčil. V čase obrovských nerovností ve vzdělávání by mohl být jednou z odpovědí státu na situaci vzešlou z pandemie,“ myslí si programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký.
Výběr z Edukalendáře: