Co přinesl týden 11. 4. – 17. 4. 2016
Témata týdne: Chcete vzdělávat děti doma? ZŠ Masarykova Valašské Meziříčí nabízí podporu i na dálku (iDNES.cz). Postupimská univerzita (Německo) otevřela kurz učitelství pro uprchlíky (ČTK, Deník.cz). Potrvá 11 měsíců, je orientovaný zejména na jazyk a německý vzdělávací systém. Někdejší první náměstek MŠMT a učitel Masarykovy univerzity Jiří Nantl poukazuje ve svém textu pro EDUin na přetrvávající snahu přizpůsobovat vzdělávání ve školách učitelům, nikoliv žákům. Odhaluje, proč tomu tak je. Na ministerstvu školství se sešel tzv. expertní tým k řešení otázek spojených s implementací inkluze. Deník Blesk také oznámil, co je smyslem jeho kampaně „proti škodlivé inkluzi“. Oproti trendu v civilizovaném světě má jít mimo jiné o zachování dvoukolejného kurikula.
Výrok týdne:
„Když jsou v normální třídě 1 či 2 horší děcka, učitel to zvládne. Má na ně nižší nároky, ale ti horší se „polepší“ už tím, že se stýkají s lepšími dětmi, i co se týká chování, socializace – když zlobí, i jejich okolí je umravní. Ze školy vycházejí jako míň vzdělaní, ale normální lidé. Když se ale dají do zvláštní školy, jenom se všichni pohorší, chytnou to od sebe, nejsou tam žádné dobré vzory. Učit prakticky nejde, okolí je neumravní, vycházejí ze školy horší, než do ní vešli.“ Průkopník internetového podnikání v ČR Jiří Hlavenka na Facebooku sdílel zkušenost své 90. leté maminky, která 60 let učila, z toho 15 let na zvláštní škole.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
ODS vzbudila svými prohlášeními v souvislosti s novým politickým programem pro vzdělávání značnou kontroverzi. Stranický expert Václav Klaus ml. postavil proti sobě učitele a inkluzi jako „ideologický experiment“. Údajně také z českého školství odsávají peníze blíže nespecifikovaní paraziti (upozorňovali jsme v minulém Beduinu). Petr Fischer v HN upozornil na fakt, že inkluze není v rozporu s ideologií liberálně demokratické strany a vyjádřil pochybnost nad tím, zda je populismus správným žánrem pro politickou stranu tohoto typu. Fakt, že inkluze není předmětem ideologických sporů, potvrzuje i studie Skandinávské zkušenosti s inkluzivním vzděláváním. Na neodpovědný populismus a posun Petra Fialy, někdejšího nestranického ministra, během jehož působnosti na MŠMT byl legislativní návrh inkluze připravován, upozorňuje v komentáři pro MF Dnes Bob Kartous. Petr Fiala reaguje ve stejném deníku tím, že odmítá současné pojetí inkluze, tvrzení o platech ale nedokládá. Tomáš Hečko poslal předsedovi ODS otevřený dopis, v němž žádá analýzu, z níž ODS vychází. Doposud bez odpovědi. Předsedovi ODS odpověděla i ministryně školství.
Nová iniciativa “Odtajnit maturitní data“ žádá zveřejnění anonymizovaných dat ze státní maturity. Umožnilo by to přesnější pochopení, v čem studenti chybují, a zkrátilo dohadování o sporných maturitních úlohách. Iniciativa spustila v minulém týdnu webové stránky. Vyzývá veřejnost k tomu, aby pomohla zvýšit tlak na ministerstvo školství, respektive Cermat, který testy ke státním maturitám připravuje a vyhodnocuje, aby zveřejnil anonymizovaná statistická data odpovědí studentů na jednotlivé úlohy, podle nichž by bylo možné posoudit kvalitu testů a jejich skutečnou výpověď. Oldřich Botlík, iniciátor projektu, na potřebu zveřejňování anonymizovaných dat upozorňuje dlouhodobě. Z oficiálních míst zatím reakce nepřišla. Projekt podporuje Česká středoškolská unie. V komunikaci s ní podporu vyjádřil i šéf sněmovního školského výboru Jiří Zlatuška.
Ředitel Gymnázia Teplice Zdeněk Bergman obdržel v posledním týdnu údajně desítky e-mailů, které požadují, aby vyloučil studentku arabského původu ze školy (Aktuálně.cz). Je pravděpodobné, že důvodem je částečně hoax (nepravdivá, záměrně lživá zpráva), který připisuje studentce výroky na adresu české společnosti, které neřekla. Ředitel Zdeněk Bergman žádosti kategoricky odmítl. Zdůraznil, že studentka je podle jeho zkušeností bystré a slušné děvče, které vloni ocenil za její dobrovolnickou práci. Kampaň proti studentce považuje za populistickou a hloupou. O smýšlení Eman Ghaleb, dotčené studentky, např. vzhledem k islamistickému terorismu, ale i na reakce české společnosti, si lze udělat obrázek z blogu, který je zveřejněn na webu kampaně Hate Free. Studentka se také vyjádřila k současné situaci. V souvislosti s politováníhodným aktem nenávisti vůči studentce arabského původu napsal Bob Kartous komentář, v němž poukazuje na mlčení českých elit ke společenské situaci, kterou často samy aktivně pomáhají vytvářet (Britské listy).
Iniciativa Otevřeno, kterou založili studenti Pedagogické fakulty MU v Brně, má virální potenciál. Z poslední kampaně, tedy symbolického přibití tezí o kvalitnějším vzdělávání budoucích pedagogů, vyplývá, že v současnosti už zahrnuje také studenty z pražské a olomoucké pedagogické fakulty. Co považují studenti za smysluplné ze studia učitelství? A jak to vidí pedagogové? Jak vybrat z učiva na pedagogické fakultě to podstatné, jak z teorie, tak praxe? Jak dosáhnout požadované změny? A co jí brání? Jaký je zájem o změnu z řad studentů a pedagogů? Jak se zapojují? Jak dosáhnout toho, aby na pedagogické fakulty chodili ti, kteří opravdu chtějí učit? Názory nabídne Kulatý stůl SKAV a EDUin (21. 4., ZŠ Vodičkova).
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)