Co přinesl týden 8. 2. – 14. 2. 2021
Krátce:
Výrok týdne: „Čeští vládní politici teď podle svých slov zvažují, jak návrat žáků do škol co nejlépe zabezpečit. Fajn, ale co dělali doteď? Proč různé způsoby testování nebo střídání distanční a prezenční výuky nepromysleli už během podzimního uzavření škol, když už se k tomu neodhodlali během letních prázdnin? Selhání, které český stát během pandemie předvedl, je celá řada, ale to, jak se doslova vykašlal na vzdělávání českých dětí, je selhání skutečně fatální,“ kritizuje Ondřej Houska vládu za jeden z nejdelších školních lockdownů v Evropě. (Český rozhlas Plus)
V souvislostech:
Bez ohlášení a také bez diskuse s odbornou veřejností. MŠMT odeslalo na začátku února do datových schránek škol revidovaný rámcový vzdělávací program pro základní školy spolu s průvodním dopisem od ministra Roberta Plagy. Upravený rámcový vzdělávací program (RVP) obsahuje novou klíčovou kompetenci – digitální, zahrnuje také nově očekávané výstupy v informatice. Nové pojetí informatiky (velmi potřebné, ambiciózně pojaté a dobře připravené) má za sebou dvouletou pilotáž, informace k ní jsou dostupné na speciálně pro to zřízeném webu. Školy podle něj mohou začít učit od letošního září, povinně se podle něj žáci na 1. stupni budou učit od roku 2023, 2. stupeň o rok později.
Zveřejnění nové vize pro ICT ale zastínily škrty v dějepise, zeměpise nebo ve fyzice. Hodiny navíc pro informatiku bylo potřeba někde vzít, a tak autoři upraveného RVP snížili časovou dotaci jiných vzdělávacích oblastí. A aby to fungovalo, seškrtali také učivo. Žáci by nově nemuseli umět například Newtonovy pohybové zákony. „Právě ty jsou základním stavebním kamenem fyziky. A bez Ohmova zákona se neobejde žádný elektrikář,“ citují Hospodářské noviny předsedu Fyzikální pedagogické společnosti Zdeňka Drozda. Národní pedagogický institut, který má revizi RVP ve své gesci, vydal k vypuštěnému učivu zdůvodnění, které situaci příliš neuklidnilo. V učitelské komunitě na sociálních sítích se dál diskutovalo o nekoncepčním a nepromyšleném chaosu. Jak upozornil Miroslav Hřebecký z EDUinu, „přijímačková“ matematika a český jazyk přežily bez zásahu. Proti zamýšleným změnám se postavili zástupci vysokých škol, učitelé-občankáři, Společnost pro hudební výchovu či Centrum pro demokratické učení.
Ve stínu špatně připravených i komunikovaných škrtů zatím zůstávají otázky, které jsou pro úspěšný start nové informatiky podstatné. Jak chce například MŠMT zajistit, aby do tří let měly školy k dispozici dostatek techniky? Kdo a jak připraví učitele? Nejde přitom jen o učitele ICT. Péče o rozvoj digitální gramotnosti ve smyslu užívání technologií má totiž nově připadnout učitelům fyziky nebo dějepisu, řada z nich dnes nové RVP kvůli nepromyšleným škrtům kritizuje. „Nelíbí se nám netransparentnost prováděných změn, není jasné, kdo v jaké fázi se na úpravách podílel. Největší výzvou však je, aby se
z digitální gramotnosti nestala jen formální záležitost a aby opravdu docházelo k jejímu rozvoji ve všech předmětech,“ komentuje kroky ministerstva školství Štěpánka Baierlová z Učitelské platformy. Propagátorka výuky robotiky na školách bude o nové informatice hovořit na webináři Česko.Digital.
Stejná výzva ale stojí i před učiteli ICT. „V téhle chvíli je na málokteré škole člověk, který by novou informatiku dokázal učit. Nová informatika je něco jiného než učit děti psát v textovém editoru a používat internet, jde o rozvoj informatického myšlení, o práci s daty,“ upozorňuje ve videozáznamu předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý (za asociaci v něm také označil kritizované škrty v RVP za přijatelný kompromis). Pokud školy nezaspí, měly by podle něj být schopné učitele najít, nebo dovzdělat. Sehnat učitele informatiky je přitom pro školy dlouhodobě obtížné, podle poslední výroční zprávy České školní inspekce (str. 56) není výuka ICT zajištěna aprobovaně na téměř 60 procentech základních škol.
Nepromyšlené škrty kvůli informatice kritizuje i řada odborníků, kteří jsou příznivci „provzdušnění“ učiva slibovaného v rámci Strategie 2030 +. Na koncepčně připravené škrty v učivu si ale budou muset ještě počkat. Podle nového RVP se sice žáci měli začít učit už za bývalé ministryně Kateřiny Valachové, to se ale po řadě odkladů nepodařilo dokončit, až Plaga nakonec přípravu revize v roce 2019 úplně zastavil. Národní ústav pro vzdělávání, který měl tehdy přípravu revize RVP na starosti, zveřejnil pouze výstupy pracovních skupin v podobě podkladových studií, příprava nové informatiky ale pokračovala. Ministerstvo v té době ustavilo pracovní skupinu pro přípravu nové strategie pro školství, z ní mělo vyplynout také nové (a tentokrát funkční) zadání pro revizi kurikula. V návrhu Strategie 2030+, jak ji úřad na základě podkladů pracovní skupiny představil vloni v červnu na sérii odborných konferencí, sice patří revize kurikula mezi priority, její vymezení je ale obecné. „Provzdušnění“ učiva je podle něj „nezbytným předpokladem pro vytvoření časového prostoru v pedagogickém procesu, který umožní učitelům vhodnými formami a metodami opakovat procvičované učivo.“ Za tuto obecnou formulaci se ale od té doby veřejná diskuse o proměně kurikula neposunula.
Výběr z Edukalendáře: