Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Nejpalčivějším problémem našeho školství je nedostatek kázně – takový dojem prý získal při svých návštěvách škol ministr školství Josef Dobeš. Také na veřejnosti je populární dojem, že právě nekázeň může za špatné výsledky našich žáků v mezinárodních srovnáních. Proto chce ministr školám nabídnout pomoc v podobě takzvané „smlouvy s rodiči“. Uzavírali by ji pouze rodiče problémových žáků, kteří by se smluvně zavázali k určitému typu chování svého dítěte na půdě školy, a pokud by jejich dítě smlouvu porušilo, škola by je vyloučila. Vybrané školy mají toto opatření testovat již od září.
Podíváme-li se na kázeň očima faktů, nikoliv dojmů, uvidíme, že se některé měřitelné aspekty skutečně výrazně zhoršily. Ovšem zároveň výzkumy prokazují zjevnou souvislost kázně se sebedůvěrou učitelů a s kvalitou jejich profesionálního rozvoje.
Smutný obrázek z českých tříd
Česko tvoří spolu s Austrálií a Irskem trojici zemí, v nichž se nejvíce zhoršilo kázeňské klima mezi roky 2000-2009. Z žákovských dotazníků provázející mezinárodní srovnání čtenářské gramotnosti patnáctiletých víme, jak to v českých třídách vypadá: až 36% českých žáků ve studii PISA 2009 prohlásilo, že jejich spolužáci každou nebo skoro každou hodinu „neposlouchají, co učitel říká,“ což je o téměř 11% horší než v roce 2000. Dalších 33% uvedlo, že „každou nebo skoro každou hodinu je ve třídě hluk a nepořádek“.
Zastánci železné kázně ve výuce by však měli vědět, že ve zmiňovaném výzkumu lépe uspěli nejen čeští žáci ze škol s vyšší kázní, ale zároveň ze škol, kde panují lepší vztahy mezi učiteli a žáky. Jsou-li kázeň a dobré vztahy s učiteli dvěma potvrzenýmii faktory, které v Česku ovlivňují efektivitu výuky, pak je neudržitelný dojem, že efektivitu brzdí nezodpovědnost rodičů.
Žáci chtějí sebevědomé učitele a zajímavou výuku
Výzkumník Stanislav Bendl zjistil v roce 2001 učitelskými a žákovskými dotazníky značně pokleslou kázeň na II. stupni škol v Praze 6, přičemž 68,5% učitelů spatřovalo příčiny nekázně v rodinách, zatímco až 83,2% žáků vidělo příčinu v učitelích. Žáci uvedli, že důležitým předpokladem kázně je „zajímavá a poutavá výuka, velký význam má učitelův smyslpro humor a jeho sebevědomé vystupování.“
S nadsázkou lze říci, že představy pražských žáků o tom, co podporuje kázeň, odpovídají zjištěním velké mezinárodní studie TALIS, která před dvěma lety historicky poprvé zkoumala podmínky práce učitelů v 23 zemích. Experti OECD potvrdili, že profesionalitu výkonu učitelů nejvíce ovlivňuje kromě kázně také učitelova sebedůvěra ve vlastní schopnosti obstát (self-efficacy). Kázeň také zjevně úzce souvisí s postupy, které učitel používá: učitelé sázející tradicionalisticky na přímý přenos znalostí si na nekázeň stěžovali častěji než jejich inovativně vyučující kolegové.
Česko se zúčastní až příští studie TALIS v roce 2013. Je pravděpodobné, že průzkumy zjistí (tak jako na Slovensku a v jiných zemích regionu) nízkou úroveň již zmíněné self-efficacy českých učitelů – tedy malou důvěru ve vlastní schopnosti profesionálně obstát. Dost možná se zjistí i to, že naši učitelé stále příliš spoléhají na přímý přenos znalostí a málo používají inovativní postupy.
Spíše než spoléhat na zázračné smlouvy s rodiči bychom se tedy měli ptát, jakou systémovou podporu můžeme poskytnout učitelům, aby jejich činnost - výuka našich dětí – byla efektivnější.