Co přinesl týden 17. 2. – 23. 2. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Místo toho nastává hluché období, kdy je situace zdánlivě vyřešená, dítě se umístilo do ústavu nebo k přechodnému pěstounovi. Úřady mají klid a čekají. Ale všichni sanační pracovníci vědí, že pokud rodiče nezačnou situaci měnit hned, šance na návrat dítěte klesá každým dnem.“ Terapeutka Alžběta Hlásková popisuje v Deníku N jeden z nešvarů systému péče o ohrožené děti, který místo práce s rodinou stále příliš často a na dlouhou dobu posílá děti do ústavní péče.
V souvislostech:
ZAPLATÍ EVROPSKÉ PENÍZE SOCIÁLNÍ PRÁCI NA ŠKOLÁCH?
Na konci minulého roku poslala ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) do připomínkového řízení návrh zákona o přídavku na bydlení (VeKLEP). Ten má sjednotit poskytování finanční podpory v oblasti bydlení do jediné dávky. Počítá také s tím, že příspěvek na bydlení nebude přiznáván rodičům dítěte, které v rámci povinného předškolního vzdělávání nebo školní docházky zamešká v jednom pololetí školního roku více než sto hodin z jiných než zdravotních důvodů.
Nepromyšlený návrh vyvolal vlnu kritiky nejen od ministerstva školství (Novinky.cz), ale i dalších resortů, zájmových organizací, odborníků i politiků. Ti namítají, že podmínky bydlení mají přímý vliv na úspěch dětí ve škole (Česká televize). Mohou se přitom opřít o řadu studií i přímo z českého prostředí. Například sociolog Daniel Prokop na datech kvantitativního výzkumu Stav české rodiny, co ji chrání (Sociologický časopis) ukazuje, že kvalita a podmínky bydlení, bytová nouze nebo časté stěhování přímo souvisí s horšími výsledky a dalšími problémy dětí ve škole. Podle Prokopa by měla politika v oblasti podpory bydlení u příjmově slabších rodin zohledňovat samotnou (ne)kvalitu bydlení (rozlohu a přeplněnost bytu, nestabilitu bydlení, vlhkost a hluk), která se může promítat do života a vzdělávání dítěte. K tomu by měl napomoci kompletně nový zákon o sociálním bydlení, k jehož přípravě ve svém programovém prohlášení zavázala vláda Andreje Babiše. Ten prozatím představen nebyl. Návrh ministryně Maláčové může naopak zhoršit podmínky bydlení celých rodin a bude tak podle ekonoma Štěpána Jurajdy trestat děti za chyby jejich rodičů, přitom „investice státu do dětí za rodiče se vyplatí víc než cokoliv jiného.“
Kritika nepovedeného návrhu donutila – alespoň verbálně – ministryni Maláčovou přijít s dalšími, relevantnějšími opatřeními. Prohlásila, že chce za pomoci evropských fondů nastavit systémovou sociální práci na obcích. „Ředitelé škol či starostové by mohli požádat například o peníze na dodatečné školní psychology či sociální pracovníky, pokud obec vykazuje znaky vyloučené lokality. O detailech opatření se nyní jedná.” (Český rozhlas). Tento krok by byl vítaný, jak zdůrazňuje i EDUin v letošním Auditu vzdělávacího systému. Právě vznik a systémové ukotvení školské sociální práce je jednou ze základních podmínek pro zvyšování šance na úspěch ve vzdělávání i v životě pro děti z komplikovaného sociálních prostředí. Pomohlo by to i samotným učitelům a školám, na které je zvlášť v posledních letech přenášena odpovědnost za řešení sociálních problémů rodin. Školní sociální práce je běžným standardem a účinným nástrojem pomoci dětem, rodičům a školám v mnoha zemích světa (School Social Work Worldwide či School Social Work: National Perspectives on Practice in Schools).
V České republice je ale školská sociální práce prozatím v plenkách (VÚPSV) a není ani systémově ukotvena. Z existujících vládních strategií či strategií MPSV nevyplývá, že by byl k dispozici jasný plán, který by musel vedle zajištění financování zahrnovat také nezbytné legislativní úpravy, přípravu a vzdělávání daných pracovníků či metodické vedení. V tomto ohledu je nutná úzká spolupráce ministerstva práce a ministerstva školství i dalších aktérů. Maláčová navíc navazuje zavedení sociální práce ve školách na evropské prostředky. Z dosud poslední publikované verze návrhu operačního programu (OPZ plus 2021-2027) přitom nevyplývá konkrétní představa o uchopení celé problematiky. Navíc není jasné, kdy bude vše schváleno a především od kdy budou moci školy a obce prostředky na nové pracovníky čerpat.
Karel Gargulák, konzultant a analytik EDUin
Výběr z EDUkalendáře: