Sdílet článek
EDUin 31. 10. 2024
Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská
Ministerstvo školství navrhuje, aby měly základní školy povinnost vyučovat cizí jazyk (nejčastěji angličtinu) od 1. ročníku ZŠ a další cizí jazyk od 6. ročníku ZŠ. Změna se má promítnout už v novém Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Navržená úprava ale školám přinese značné komplikace a místo zlepšení jazykových dovedností žáků může vést k pravému opaku. EDUin, SKAV, Asociace ředitelů základních škol, Unie rodičů, Pomáháme školám k úspěchu a AMATE proto vyzývají k zachování povinnosti výuky cizího jazyka od 3. třídy a další nabídku dalšího cizího jazyka od 8. třídy při zachování stávající cílové úrovně dovedností. Kompletní vyjádření najdete zde.
Ministerstvo školství požaduje, aby se zvýšila cílová úroveň dosažených jazykových dovedností u cizího jazyka. Ministr školství Mikuláš Bek svůj návrh odůvodňuje zvýšením konkurenceschopnosti žáků. Organizace společně upozorňují, proč je tento plán ministerstva problematický:
Tamara Kováčová, manažerka advokačních aktivit SKAV: „Učitelé 1. stupně, kteří učí cizí jazyky, nemají povinnou oborově didaktickou přípravu v oblasti angličtiny. Učitelé, kteří vyučují jazyky na 1. stupni, jsou nejčastěji buď učitelé s aprobací výuky cizích jazyků pro 2. a 3. stupeň, nebo učitelé 1. stupně, kteří ale všichni nemají pro výuku jazyků povinnou didaktickou průpravu.”
Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Měli bychom nejprve získat data a pak provádět změny. Navíc podle odborných odhadů by k dosažení současné jazykové úrovně žáků měla stačit aktuálně stanovená hodinová dotace. Pokud tedy například u dalšího cizího jazyka této úrovně žáci nedosahují, nebude problém nejspíše v počtu hodin, ale v kvalitě výuky, a posun výuky do nižších ročníků a skokové zvýšení požadované úrovně je nepromyšlené řešení, které samo o sobě nezpůsobí zlepšení jazykových kompetencí žáků.”
Petra Keprtová, ředitelka SKAV: „Takový zásah do RVP ZV v každém případě vyžaduje čas, promyšlený přístup a dedikované zdroje (organizační, finanční i odborné) pro implementaci. MŠMT by mělo vypracovat studii proveditelnosti a prověřit reálnost cíle v návaznosti na kapacity, především personální. Takto velkou změnu v kurikulu nelze totiž jinak rozhodnout.”
Výše zmíněné organizace proto vyzývají ministerstvo školství, aby v revidovaném RVP ZV zachovalo povinnost výuky cizího jazyka od 3. třídy a povinnou nabídku dalšího cizího jazyka nejpozději od 8. třídy ZŠ (tzn. stav, kdy školy musí další cizí jazyk žákům nabídnout a žáci si jej mohou zvolit).
Dále doporučují nenavyšovat výstupní úroveň cizího jazyka o celou jednu úroveň. A vyzývají ministerstvo školství k tomu, aby zkvalitnění jazykové přípravy žáků a podpora učitelů cizích jazyků na 1. stupni byly řešeny jako součást implementace revidovaného RVP ZV.