Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
EDUin 29. 7. 2024
Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská
Legislativní rada vlády by dnes měla projednat chystanou novelu školského zákona. Tam by se měla nově objevit pozice sociálního pedagoga. Už na jaře to na Kulatém stole SKAV a EDUin uvedl Michal Černý, ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT. Ministerstvo tak vyslyšelo dlouholeté volání odborné veřejnosti po ukotvení této pozice v zákoně. EDUin připomíná důležitost této pozice.
Sociální pedagog by měl působit ve školním poradenském pracovišti. Jeho úkolem je propojování školy s oblastí sociální práce a zajištění potřebné podpory pro žáky, kteří jsou ohroženi sociálním znevýhodněním. Mezi takto ohrožené děti dnes nepatří pouze děti žijící se svými rodinami v sociálně vyloučených lokalitách, jedná se i o všechny další děti, jejichž rodiče například nemluví dobře česky, nemohou dětem dostatečně pomoci s domácí přípravou do školy, jde ale i o děti, jejichž rodina prochází nestabilní situací například z důvodu rozvodu rodičů, psychického onemocnění člena rodiny, domácího násilí a podobně. Všechny tyto situace mohou mít negativní dopady do vzdělávání samotných žáků.
EDUin se sociální roli školy a propojení vzdělávací a sociální oblasti věnoval zevrubně v jedné z analýz letošního Auditu vzdělávací politiky ČR. Zavedení pozice sociálního pedagoga bylo jedním z doporučených opatření. Odborné debaty, které po uvedení Auditu následovaly (viz Kulatý stůl SKAV a EDUin, Fórum rodinné politiky MPSV), tento návrh také jednoznačně podpořily.
Kateřina Lánská, analytička EDUinu: „Legislativní ukotvení pozice sociálního pedagoga je jedním z důležitých kroků, které mohou pomoci při snižování nerovností ve vzdělávání. Kromě samotného ukotvení této pozice v zákoně bude samozřejmě třeba řešit i její financování. Zároveň bude potřeba pomoci školám v tom, aby jeho přítomnosti dokázaly smysluplně využít ve prospěch dětí, ale i pedagogů a školního klimatu. Z dosavadní praxe se totiž ukazuje, že pokud školy porozumí potenciálu sociálních pedagogů, má jejich práce velmi pozitivní dopady.”