Na webu eduin.cz najdete sérii článků a videí, která přibližují zkušenosti cizinců se vzděláváním v České republice. Vyplývá z nich, že česká škola upřednostňuje známky a výsledky před motivací.
Praha, 6. prosince 2013 – Děti cizinců přicházejících do České republiky to ve škole nemají lehké. Musí se potýkat s jazykovým handicapem, přičemž škola jim jen výjimečně umí poskytnout potřebnou podporu. Překážkou je i pojetí školství, které vyzdvihuje fakta oproti dovednostem a klade důraz na výkon a známky. Učitelům pracujícím s cizojazyčnými žáky chybí metodická podpora, osnovy i výukové materiály. Pro školy je navíc obtížné sehnat na tuto výuku peníze.
Obsah čtyř příspěvků na stánkách eduin.cz shrnujeme:
- Mnohé české školy nejsou schopné poskytnout cizojazyčným žákům individuální podporu a tím vyrovnat jejich vstupní jazykový handicap.
- Učitelům chybí metodická podpora v práci s rozdílně nadanými žáky, včetně těch, jejichž mateřštinou není čeština.
- Slabinou mnoha škol je nedostatečná komunikace s rodinami, což platí dvojnásob v případě žáků z jiných kultur.
- Učitelé cizinci konstatují, že naše vzdělávání je silně zaměřené na výkon. Mnohem méně oceňuje motivaci k učení.
- Velký význam v české škole má zkoušení a testování znalostí bez vazby na praktický život.
Co jsme k tématu publikovali:
- O rozdílech mezi přístupem ke vzdělávání v Nizozemí a v České republice hovořila Nancy Engelen na říjnové konferenci značky Rodiče vítáni. Video s její prezentací můžete shlédnout ZDE. Doporučujeme minutu 7:45, kde se podivuje nad tím, proč u nás musí mít všechny děti jedničky, a porovnává české hodnocení ve škole s holandským.
- O autentickou zkušenost s českou školou se na konferenci občanského sdružení META podělila studentka z Mongolska. Videozáznam naleznete ZDE. Věnujte pozornost minutě 6:30, kde hovoří o tom, co jí v nelehkých začátcích nejvíce pomohlo.
- Článek, který pojmenovává obtíže, s nimiž se děti cizinců v českých školách setkávají. Chybí vhodné výukové materiály, osnovy i návody, jak tyto děti učit. Zajímavá infografika ZDE.
- Postřehy „zvenku“ shrnuje příspěvek věnovaný zkušenostem zahraničních učitelů v České republice. Podle jejich názoru český model upřednostňuje výkon a učení se faktům před získáváním dovedností a diskusí. Celý článek si přečtěte ZDE.
Ochgerel Altangerel z Mongolska, řekla: „První dva měsíce jsem absolutně nevěděla, proč chodím do té školy a co dělám. Neuměla jsem tehdy vůbec nic. Tak jsem si musela najít systém, jak se naučit jazyk“
Nancy Engelen, Holanďanka žijící v České republice, řekla: „Naše děti žijí tady, potřebují umět dobře česky, tak by jim škola měla pomoct. Od toho snad je, ne?“