Co přinesl týden 28.5. – 3.6.
Témata týdne: Pedagogové snažící se o posun vpřed jsou terčem posměchu. Mezi učiteli panuje celková rezignace na zlepšení veřejného školství. Ze zkušeností pedagoga a školního psychologa Roberta Čapka (DVTV). Destruktivní účinky digitálního světa na děti. Zajímavý experiment provedla rodina v Californii, když rodiče nechali své děti 48 hodin bez omezení v přístupu k médiím. Děti byly neustále rozptylovány, nesoustředily se, dokonce potlačovaly základní biologické potřeby (Národní informační centrum pro mládež, ABC News). Vysoká míra neúspěšnosti bakalářského studia na českých VŠ. Stav a souvislosti v datovém článku Českého rozhlasu. Slovenský prezident Andrej Kiska neodmaturoval. Upřímná zpověď o pokusu vzdělaného dospělého člověka zvládnout maturitu z mateřského jazyka.
Výrok týdne: ”U teoretického didaktika není na škodu, že nikdy neučil, naopak! Díky tomu přesně ví, jak by vše mělo být, bez toho, aby byl ovlivněn realitou, a tím byl jeho pohled na správnou výuku daného předmětu zkreslen.’ Wow. Much wow.” Student Pedagogické fakulty UK a člen studentského spolku Otevřeno Dan Pražák na Facebooku k tomu, jakého vysvětlení se mu nově dostalo na otázku „Proč v didaktice připravují budoucí učitele didaktici, kteří nikdy nepracovali s dětmi?“ Pražák nicméně uvádí, že potkal také řadu skvělých didaktiků.
Novinky:
Ministr školství v demisi odvolal po chybách, které se objevily v testu z příjímacích zkoušek a maturit Jiřího Zíku z postu ředitele Cermat (iDNES.cz). Nahradí ho náměstkyně Michaela Kleňhová, která měla dle původní dohody z období ministra Stanislava Štecha převzít vedení úřadu v prosinci. Plaga mimo jiné při oznámení odvolání Zíky uvedl, že je třeba jednat o „podobě maturit, nastavení otázek a odpovědí“. Co by bylo třeba udělat v rámci maturit, shrnul v blogu na Respekt.cz Tomáš Feřtek. Zíka po odvolání mimo jiné prohlásil, že maturita je příliš „lehká“, což se následně odráží na neúspěšnosti studentů na VŠ (ČT). Po celou dobu trvání státních maturit přitom vládne obava, že Cermat zvyšuje náročnost maturitních testů, aniž by taková strategie byla součástí transparentní vládní politiky. Řadu analýz zkoumajících rostoucí neúspěšnost maturantů v souvislosti s měnící se strukturou testů a hodnocením zveřejnil v posledních letech web Maturitní data – odtajněno. Zíkovo odvolání kvituje odborná veřejnost vesměs pozitivně, nicméně upozorňuje, že to samo o sobě není řešením problému s maturitami (iDNES.cz). V rozhovoru pro Babišův server iDNES.cz Kleňhová uvádí, že je třeba na základě požadavku Plagy vypracovat analýzu chyb, stojí za současnou podobou maturit z jazyků i za povinnou matematikou. Shoduje se se Zíkou i v tom, že problémy s výsledky v matematice mají původ na základních školách.
Velmi zajímavá data, zpracovaná přehledně pro koncového uživatele, zveřejnil Cermat k výsledkům státních maturit. Lze z nich vyčíst například to, jak se oproti loňsku změnily výsledky maturantů dle jednotlivých typů středoškolského studia. Výsledky mimo jiné dobře ilustrují, že problém se státní maturitou mají zejména žáci nástaveb na učilištích a žáci středních odborných škol. Dále je z nich patrné, jak se v průběhu let změnily počty maturantů studujících v jednotlivých typech středoškolského studia. Je patrné, že ubývá proporčně žáků nástaveb, zatímco přibývá žáků technických SŠ a gymnázií. EDUin komentuje v tiskové zprávě tento krok jako pozitivní signál k tomu vést debatu o maturitě na základě kvalitních podkladů. Cermat přitom nejprve zveřejnil pouze souhrnná data o výsledcích maturit, která posloužila zejména k dezinterpretacím ve veřejném prostoru, na což upozornil Bob Kartous v komentáři pro LN.
Ve spolupráci projektu LOLO Zone, EDUin a Seznam.cz vzniká nový pořad pro rodiče nazvaný LOLO třída. Jde o celodenní program složený z moderovaného rozhovoru s pozvaným hostem na téma týkajícího se vzdělávání, výchovy a rozvoje dětí a témat s tím souvisejících, jako jsou třeba rodinné vztahy. Na moderovaný rozhovor navazuje několik hodin videochatu, během nichž mohou přihlášení účastníci diskutovat s hostem jejich vlastní problémy. Detaily vysvětluje v rozhovoru pro web Rodiče vítáni moderátor a spolutvůrce pořadu Bob Kartous. Právě se serverem Rodiče vítáni by měl být pořad v budoucnu těsně propojen. Pořad začíná už ve čtvrtek 7. 6. rozhovorem s manželi Tamarou a Tomášem Klusovými o přístupu k výchově dětí a rozdělení rolí mezi matkou a otcem. Dalšími tématy budou dvouleté děti v MŠ (psycholožka Eliška Kodyšová), rodinné vztahy (psycholog Marek Herman), děti v digitálním světě (odborník na vztah médií a výchovy Jan Kršňák).
Bryan Caplan, ekonom Gerge Mason University, vydal nedávno v nakladatelství Princeton kontroverzní knihu The Case Against Education (volně přeloženo Obžaloba vzdělávání), ve které argumentuje proti investicím do vzdělávacích systémů. Dle Caplana má systematizované vzdělávání za úkol nikoliv rozvíjet dovednosti žáků a studentů, nýbrž certifikovat jejich inteligenci, pracovní morálku a konformitu, aby bylo jasné, jak vhodní budou zaměstnanci a kam se budou nejlépe hodit. Caplan argumentuje naprosto proti většinovému názoru zvyšování investic do vzdělávání a zejména do posilování všeobecných gramotností: ordinuje škrty ve školství a silnou orientaci na odborné, praktické vzdělávání, jež je dle autora „sociálně hodnotnější“. Většina expertů ve vzdělávání a ekonomii vychází z toho, co ve studii pro Světovou banku Returns to Investment in Education (Návratnost investic do vzdělávání, 2004) popisují George Psacharopoulos a Harry Anthony Patrinos. Autoři docházejí k závěru, že investice do vzdělávání jsou ekonomicky a sociálně vysoce výhodné. V Auditu vzdělávacího systému ČR poukazujeme opakovaně na to, že současná míra investic do českého vzdělávacího systému je neudržitelná. Přitom český vzdělávací systém do značné míry odpovídá vzoru, který navrhuje Caplan.
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: