Praha 17. srpna 2011 – Se začátkem nového školního roku zahajuje EDUin o. p. s. certifikaci základních škol, které se rozhodly vstřícněji komunikovat s rodičovskou veřejností. Smyslem této značky je usnadnit rodičům orientaci v nabídce škol, které dodržují pravidla vstřícné komunikace a školám, které už delší dobu jdou touto cestou, naopak umožnit, aby o sobě daly veřejnosti vědět.
Základní informaci o nové značce Rodiče vítáni lze formulovat jako odpovědi na několik otázek:
Proč považuje EDUin za dobré zavádět tuto certifikaci? Průzkum společnosti Perfect Crowd, který si v březnu 2011 nechala udělat EDUin o.p.s., konstatoval, že velké procento rodičů by stálo o bližší spolupráci se školou, kam chodí jejich děti, ale mají pocit, že škola pro to nevytváří dostatečné podmínky. Proto se společnost EDUin rozhodla zavést viditelnou značku, která upozorní na školy, které s rodiči už dnes komunikovat dovedou, a doufá, že existence takového programu motivuje další školy ke vstřícným krokům vůči rodičovské veřejnosti.
Jak se pozná škola se značkou Rodiče vítáni? Podle loga na dveřích a plakátu s pravidly certifikace vyvěšeného poblíž vchodu. Taková škola garantuje, že bude dodržovat šest komunikačních pravidel:
Rodiče se dostanou bez problémů do školy, včetně pozdních odpoledních hodin.
Rodičům jsou dostupné kontakty na všechny učitele a vedení školy.
Rodiče mají k dispozici informace o tom, co a kdy se ve škole děje.
Rodičům zaručujeme, že při třídních schůzkách neprobíráme prospěch a chování jejich dítěte před ostatními rodiči.
S rodiči komunikujeme partnerským způsobem.
Pořádáme školní akce pro rodiče v termínech a hodinách, které jim umožní se jich opravdu zúčastnit.
Kromě těchto základních pravidel, nabízí značka dalších sedmnáct volitelných kritérií. Pro udělení značky si z nich škola musí vybrat alespoň dvě. Kompletní seznam kritérií naleznete ZDE.
Kdo se může ke značce přihlásit? Každá základní škola či víceleté gymnázium v České republice. Na základě prvních zkušeností pak bude tento program případně rozšířen i na střední školy.
Jak je možné ke značce přihlásit? Škola se může přihlásit sama pomocí online formuláře na webu rodicevitani.cz (ZDE), nebo ji mohou tamtéž „nahlásit“ rodiče, kteří mají pocit, že „jejich“ škola splňuje kritéria vstřícné komunikace.
Proč by to měla škola či rodiče udělat? Školy, které už dnes s rodiči neproblematicky spolupracují, mohou prostřednictvím této značky o sobě dát vědět a přitáhnout rodiče, kteří takovou školu hledají. Rodičům značka umožní snazší orientaci v nabídce škol, rychleji vyhledají tu, která už má fungující systém komunikace s rodičovskou veřejností. Pro ostatní školy a rodiče by mělo jít o inspiraci a konkrétní návod, jakou cestou se vydat.
Co všechno obsahuje projekt Rodiče vítáni? V jeho rámci vyšla v srpnu stodvacetistránková publikace novináře Tomáše Feřteka Rodiče vítáni. Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí, která se věnuje úskalím spolupráce mezi rodinou a školou. Součástí projektu je také specializovaný web www.rodicevitani.cz , který kromě jiného obsahuje i mapu škol hlásících se ke značce (ZDE) a kde si lze online prohlédnout i ukázku z knížky (ZDE).
Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Zavedení značky Rodiče vítáni je pro nás startem nového projektu. Zhruba rok jsme věnovali především práci s médii a informování o vzdělávací politice. Tentokrát se obracíme přímo na rodičovskou a učitelskou veřejnost a nabízíme jim nástroje – knihu a web, které by jim měly usnadnit často konfliktní spolupráci. Z debat s řediteli škol víme, že spolupráce s rodiči je složitá i pro jinak velmi úspěšné a aktivní školy. Proto jsme se rozhodli pomáhat v této oblasti, protože informovanost rodičovské veřejnosti o tom, jak může vypadat dobrá škola, považujeme za klíčový faktor při proměně našeho vzdělávacího systému. “
Kateřina Kubešová, manažerka programu Rodiče vítáni, řekla: „Dlouho jsme zvažovali, nakolik náročná mají být kriteria značky Rodiče vítáni. Ta, která jsme nakonec zvolili, mohou někomu přijít příliš jednoduchá. Ale ukázalo se, že ani pro mnoho jinak úspěšných škol tato pravidla vůbec samozřejmá nejsou. Proto jsme mezi povinná kritéria zařadili opravdu jen jakési základní komunikační minimum, které by nejspíš měla garantovat každá škola, která se chce považovat za vstřícnou vůči rodičovské veřejnosti.“
Kontakty:
·Kateřina Kubešová, manažerka programu Rodiče vítáni
e-mail: katerina.kubesova@eduin.cz, mobil: 732911524
·Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin o. p. s.
e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz, mobil: 605967368
Poznámky pro editory:
Výzkum společnosti Perfect Crowd na téma Vztah rodičů a školy jejich dítěte, který byl impulsem k zavedení značky Rodiče vítáni, si můžete stáhnout ZDE.
Kompletní kritéria certifikace – povinná i volitelná – najdete ZDE.
Logo Rodiče vítáni a plakát s kritérii certifikace si můžete stáhnout ve formátu PDF ZDE.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz