Co přinesl týden 10. 6. – 16. 6. 2019
Krátce:
Výrok týdne:
„Děti si konstruují vědomosti prostřednictvím interakce s ostatními, a tak probíhá vytváření významu věcí. Ostatně, drtivá většina našeho učení mimo školu probíhá přirozeně na bázi dialogu, který ústí do vytvoření diskurzu, jenž sdílíme v rámci skupiny. Přeneseno do škol, téměř každý zažil výuku, která po něm chtěla naučení se informací nazpaměť, jež posléze přepsal do testu. Pokud by ale místo otázek na deklarativní znalosti přišla diskuse, ukázalo by se, že každý ty učitelem předané informace chápe jinak.“ Štěpán Kment, analytik EDUin, popisuje myšlenky, na jejichž základě je vyučována pedagogika na londýnské UCL (ČSU), která drží celosvětově první příčku v oboru.
V souvislostech:
Vyhlášení letošních vítězů ceny GTP CR proběhlo 10. června v prostorách Opera v Praze. Slavnostním večerem provedla všechny přítomné moderátorka Ester Janečková. Respekt a hold oceněným učitelům přišli vzdát kolegové, pedagogické osobnosti, partneři ceny i političtí představitelé. Vítězům pogratulovali ministr školství Robert Plaga, předseda senátního výboru zahrnujícího vzdělávání Jiří Drahoš a vrchní školní inspektor Tomáš Zatloukal.
To, že výběr nebyl jednoduchý, neboť všichni z finalistů jsou jedinečné pedagogické osobnosti, přiblížil i jeden z porotců, ředitel soukromé sportovní školy v Litvínově, Pavel Škramlík: „Během návštěv finalistů mám možnost se učit od těch nejlepších. Inspirují mě myšlenky excelentních učitelů, obdivuji jejich dovednosti, přístup a nadšení. Radostí je pro mě vždy setkání se skvělými osobnostmi a zážitek z výuky, která je promyšlená, smysluplná a rozvíjí každého žáka. Mají můj obdiv, protože svou práci dělají naplno a s láskou.“ Nakonec si v pražském Operu za účasti médií a řady dalších učitelů a ředitelů první místo převzal Tomáš Chrobák ze Základní školy Baška na Frýdecko-Místecku. Druhou příčku obsadila Monika Olšáková z nedaleké Základní školy Janovice a třetí František Brauner z Gymnázia Olomouc.
Jaký je Tomášův pedagogický úspěch? Nic nárazového. Naopak vytrvalá kvalitní výuka matematiky a pomoc dalším kolegům. „Ne každý musí matematiku milovat, ale nikdo ji nesmí nenávidět,“ popisuje základní pravidlo kantor s jedenáctiletou praxí (Lidovky). Tvrdí, že pokud se žák bude muset jen biflovat vzorečky, počty ho bavit určitě nebudou. „Co to znamená „nejde matematika“? Že momentálně nezvládne to, co jeho spolužáci? Dobrý učitel dokáže výuku diferencovat tak, aby tam byla výzva pro každého. Aby i slabší zažil úspěch, že něco vyřešil,“ říká výherce v rozhovoru pro Rodiče vítáni. Porotu u vítěze oslovil především přístup založený na důvěře v děti a jejich schopnost převzít zodpovědnost za vlastní učení; aktivita na straně dětí, jejich schopnost respektovat se, učit se od sebe navzájem, pracovat samostatně i ve skupině a vedení dětí k popisné zpětné vazbě a sebehodnocení. Zároveň ocenila respektující přístup, využití metod formativního hodnocení a smysluplných metod a forem práce, kdy matematika je nejen cílem, ale i prostředkem k osvojení si dovedností.
„Těší nás pozice, kterou si cena získává mezi odbornou i laickou veřejností, a velmi si vážíme toho, že je vnímána ne jako cíl sám o sobě, ale jako prostředek k tomu, podpořit a vyzdvihnout skvělé učitele, kteří mohou být vzorem a inspirací pro ostatní,“ řekla po skončení předávání cen koordinátorka české větve mezinárodní soutěže Hana Matoušů. EDUin se dlouhodobě snaží podporovat kvalitní vzdělávání, jehož jsou dobří učitelé nejdůležitější částí. I proto se v Global Teacher Prize CR hodnotila podpora vzdělávacího úspěchu každého žáka, vytváření přenositelných inovativních forem výuky, spolupráce s dalšími vzdělávacími organizacemi a vliv v profesní komunitě. „Kritéria soutěže jsou přesně tím, co bychom měli od učitelů pro 21. století očekávat. Vnímám je jako ambasadory změny, kterou si všichni přejeme. Při společném úsilí nelze tříštit síly,“ uvedl ministr školství Plaga.
Vítězové získali stromeček jabloně, která ponese symbolické plody jejich práce, a poukázku na odběr her v hodnotě 20.000 Kč pro školu, na které působí, od partnera ceny – společnosti Albi. Podle svého umístění také získali šeky v hodnotě 50.000 Kč, 40.000 Kč a 30.000 Kč. Pokud vás zajímají profily všech deseti finalistů, neváhejte se podívat na sestřihy z hodin a rozhovory formou videa (YouTube). Na našem webu naleznete hodnocení poroty dvou dalších inspirativních učitelů, kteří se umístili na druhém a třetím místě. Máte-li ve svém okolí učitelku nebo učitele, který by si ocenění také zasloužil, neváhejte ho nebo ji nominovat v příštím ročníku.
Vzhledem k vítězství Tomáše Chrobáka v GTP CR zpřístupnili v H-mat zdarma jeho webináře o hodnocení, diferenciaci výuky a o tom, jak si ušetřit čas při výuce matematiky. Najdete je na www.h-edu.cz. Jen do do úterní půlnoci.
Vítěz na prvním místě obdržel od hlavního partnera ceny, společnosti O2, divokou kartu na grantovou podporu Nadace O2 ve výši 100 000 Kč do programu O2 Chytrá škola ve školním roce 2020/2021 a stáž na zahraniční škole v hodnotě 1000 EUR.
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: