Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Praha, 5. března 2025 – Nabízíme vám stručný přehled zjištění a doporučení ze zprávy OECD, kterou v Česku odprezentoval tým generálního tajemníka OECD Mathiase Cormanna. Závěry zprávy potvrzují problémy, na které EDUin dlouhodobě upozorňuje.
EDUin 5. 3. 2025
Ekonomičtí experti OECD komplexně hodnotí každé dva roky hospodářský vývoj členských zemí a detailněji se věnují vybraným strukturálním problémům ekonomiky daného státu. Letos se odborníci podrobněji ve speciální kapitole zaměřili na české vzdělávání, ve které upozornili na řadu palčivých témat, a navrhli možná řešení inspirovaná dobrou praxí ze zahraničí. Hospodářský přehled ČR 2025 si můžete stáhnout v originále ZDE, krátké shrnutí v češtině najdete TADY. Analýza se primárně zabývá ekonomickými aspekty, a proto nahlíží na problémy vzdělávání i z perspektivy finanční stability a budoucí konkurenceschopnosti země.
Některá zjištění OECD se shodují s tématy, na která EDUin dlouhodobě upozorňuje, zejména prostřednictvím analýz Auditu vzdělávacího systému (starší analýzy jsou dostupné ZDE).
Společným jmenovatelem těchto problémů jsou silné nerovnosti, se kterými se Česko ve vzdělávání dlouhodobě potýká. Odborníci z OECD zdůrazňují, že tyto nerovnosti brání hospodářskému růstu a doporučují, aby Česko investovalo do lidského kapitálu prostřednictvím reforem ve vzdělávání.
Dále upozorňují na to, že implementace reforem u nás pokulhává. Bariéry vidí mimo jiné v politické nestabilitě rezortu, chybějícím stabilním financování ze státního rozpočtu, přičemž ČR příliš spoléhá na projektové výzvy z fondů EU, a dále ve vysoké decentralizaci systému.
Klíčová doporučení OECD pro posílení rovnosti, kvality a efektivity českého vzdělávacího systému:
1. Snižování nerovností:
2. Zvyšování kvality a efektivity:
3. Sladění vzdělávacího systému s trhem práce:
Z analýzy OECD vyplývá, že pokud chce Česko posílit svou (ekonomickou) konkurenceschopnost, musí se zaměřit na výše popsané výzvy. Nezbytným předpokladem je stabilní financování, systematická implementace reforem a efektivnější řízení školství.
Nikola Šrámková, analytička EDUinu: „Pokud se nic nezmění, Česko ztratí konkurenceschopnost, neboť kvalifikovaná pracovní síla je klíčová pro ekonomický růst naší země.“
Kontakty pro média:
Nikola Šrámková, analytička EDUinu
nikola.sramkova@eduin.cz / 604 766 771
Tomáš Matoušek, vedoucí komunikace EDUinu
tomas.matousek@eduin.cz / 604 730 130