Zpráva OECD: Český vzdělávací systém trápí silné nerovnosti, které ohrožují budoucí konkurenceschopnost

Praha, 5. března 2025 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Nabízíme vám stručný přehled zjištění a doporučení ze zprávy OECD, kterou v Česku odprezentoval tým generálního tajemníka OECD Mathiase Cormanna. Závěry zprávy potvrzují problémy, na které EDUin dlouhodobě upozorňuje.

grafiky_web (22)

Ekonomičtí experti OECD komplexně hodnotí každé dva roky hospodářský vývoj členských zemí a detailněji se věnují vybraným strukturálním problémům ekonomiky daného státu. Letos se odborníci podrobněji ve speciální kapitole zaměřili na české vzdělávání, ve které upozornili na řadu palčivých témat, a navrhli možná řešení inspirovaná dobrou praxí ze zahraničí. Hospodářský přehled ČR 2025 si můžete stáhnout v originále ZDE, krátké shrnutí v češtině najdete TADY. Analýza se primárně zabývá ekonomickými aspekty, a proto nahlíží na problémy vzdělávání i z perspektivy finanční stability a budoucí konkurenceschopnosti země.

Některá zjištění OECD se shodují s tématy, na která EDUin dlouhodobě upozorňuje, zejména prostřednictvím analýz Auditu vzdělávacího systému (starší analýzy jsou dostupné ZDE). 

Společným jmenovatelem těchto problémů jsou silné nerovnosti, se kterými se Česko ve vzdělávání dlouhodobě potýká. Odborníci z OECD zdůrazňují, že tyto nerovnosti brání hospodářskému růstu a doporučují, aby Česko investovalo do lidského kapitálu prostřednictvím reforem ve vzdělávání. 

Dále upozorňují na to, že implementace reforem u nás pokulhává. Bariéry vidí mimo jiné v politické nestabilitě rezortu, chybějícím stabilním financování ze státního rozpočtu, přičemž ČR příliš spoléhá na projektové výzvy z fondů EU, a dále ve vysoké decentralizaci systému. 

Klíčová doporučení OECD pro posílení rovnosti, kvality a efektivity českého vzdělávacího systému:

1. Snižování nerovností: 

  • Zvýšit kapacity zařízení předškolního vzdělávání a péče.
  • Posílit participaci dětí z nepodnětného prostředí v předškolním vzdělávání.
  • Omezit odklady povinné školní docházky.
  • Zajistit sledování kvality služeb v zařízeních předškolního vzdělávání a péče pro děti mladších 3 let. 
  • Navýšit financování pro školy s vysokým podílem znevýhodněných žáků.
  • Zamezit segregaci Romů ve vzdělávání. 
  • Odložit rozhodnutí o výběru střední školy na konec povinné školní docházky a zajistit, aby se všichni žáci zúčastnili standardizovaných přijímacích zkoušek, a nikoliv pouze ti, kteří se hlásí do maturitního oboru. 
  • Navýšit kapacity všeobecných středoškolských programů.
  • Zvýšit účast žáků z nepodnětného rodinného prostředí na službách kariérového poradenství.

2. Zvyšování kvality a efektivity:

  • Zvýšit atraktivitu učitelského povolání.
  • Zajistit více kvalifikovaných učitelů.
  • Rozšířit možnosti ke kariérnímu rozvoji učitelů. 
  • Zřídit registr učitelů. 
  • Přenést odpovědnosti za část nepedagogických činností v základních školách na zřizovatele, včetně financování, a zavést kritérium minimální velikosti škol.

3. Sladění vzdělávacího systému s trhem práce:

  • Zvýšit kvalifikaci pracovní síly a sladit dovednosti s potřebami trhu práce.
  • Snížit fragmentaci středoškolských programů a oddálit brzkou specializaci odborného vzdělávání a přípravy (inovace oborové soustavy).
  • Posílit kariérové poradenství.
  • Posílit všeobecné gramotnosti a přenositelné kompetence v odborném vzdělávání, zejména u žáků v nematuritních oborech.
  • Podpořit duální vzdělávání.
  • Zlepšit podporu vysokoškolských studentů ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí.
  • Rozšířit nabídku celoživotního modulárního vzdělávání včetně mikrocertifikátů. 

Z analýzy OECD vyplývá, že pokud chce Česko posílit svou (ekonomickou) konkurenceschopnost, musí se zaměřit na výše popsané výzvy. Nezbytným předpokladem je stabilní financování, systematická implementace reforem a efektivnější řízení školství.

Nikola Šrámková, analytička EDUinu: „Pokud se nic nezmění, Česko ztratí konkurenceschopnost, neboť kvalifikovaná pracovní síla je klíčová pro ekonomický růst naší země.“

Kontakty pro média:

Nikola Šrámková, analytička EDUinu
nikola.sramkova@eduin.cz / 604 766 771

Tomáš Matoušek, vedoucí komunikace EDUinu
tomas.matousek@eduin.cz / 604 730 130

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články