Ředitel musí mít na prvním místě děti, učitele a zaměstnance, budovy a administrativa jsou až po nich, říká k vedení škol místostarostka Hana Šišková
Praha 7 zřizuje šest základních a sedm mateřských škol. Vedení městské části pro ně nejen řeší rozpočet, ale jmenuje například i ředitele. Ten je podle místostarostky Hany Šiškové zásadní pro rozvoj a směřování školy. „Měl by být proto pro ředitele především důvěryhodným a čitelným partnerem a neměl by ho zkoušet nachytat nebo zaskočit,” vysvětluje v rozhovoru pro EDUin. Šišková o roli zřizovatele promluví také na konferenci Lepší škola, kde představí zkušenosti s podporou, spoluprací mezi vzdělávacím a sociálním odborem nebo nutnost péče o duševní zdraví dětí.
Máte pod sebou 13 škol a k tomu ještě detašovaná pracoviště. Co můžete jako zřizovatel školy udělat pro to, aby byla co nejlepší?
Těch možností je opravdu mnoho, byť je v povědomí veřejnosti nejvíce starost o budovy, aby se v nich svítilo či topilo. To je základ, ale ve chvíli, kdy se dobře nastaví komunikace a důvěra mezi školou, učiteli a zřizovatelem, dá se toho udělat mnohem víc. Může pak vstupovat do dění, které se týká klimatu a kvality vzdělávání.
Jak konkrétně?
Například cíleně a systematicky podporovat ředitele, který školu vede a ví o ní nejvíce, v tom, co přesně potřebuje. Všichni víme, jak jsou ředitelé přetížení, jak obrovskou agendu mají, a tam je velký prostor, co může zřizovatel udělat, aby jim zátěž zmenšil. Dát jim dostatečné nástroje, personál a být jim metodickou podporou k tomu, aby se mohli více věnovat pedagogickému leadershipu.
Školu jde posouvat dopředu společně. Zřizovatel by měl být proto pro ředitele především důvěryhodný a čitelný. Měl by vědět, co od něj může očekávat a naopak by ho neměl zkoušet nachytat a zaskočit věcmi narychlo. I proto ředitele přibíráme k tvorbě koncepčních dokumentů a k zásadním rozhodováním v rámci vzdělávání v Praze 7.
Učitelé a ředitel jsou pro chod školy zásadní. Věnujete se jim kromě věcí, jako je odbřemeňování, i jinak?
Systematická práce je to hlavní, podporujeme je v osobním rozvoji či dalším vzdělávání, a to i finančně. Pro čitelnost zřizovatele a práci s vedením škol je zásadní také dobře nastavené hodnocení ředitelů, které je v pravidelném intervalu.
Celý rozhovor s Hanou Šiškovou si můžete přečíst na webu eduin.cz.