Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Zvažme, zda je rozumné zavádět od roku 2020 nárok na umístění dvouletých dětí v mateřských školách

19. 3. 2018
EDUin
IMG_5451

Nabízíme zápis a zvukovou nahrávku z debaty na téma, jaké jsou věcné argumenty k zavedení nároku na umístění dvouletých tětí v mateřských školách. Diskutovalo se v polovině března v EDUpointu Pražského kreativního centra na Staroměstském náměstí. Debaty se zúčastnili Hana Splavcová z Asociace předškolní výchovy, Klára Kalíšková z think tanku IDEA, Eliška Kodyšová,  Aperio, Milan Vácha, starosta obce Psáry, Lucie Grůzová z Masarykovy univerzity a Janek Wagner a Radek Sarközi ze spolku Pedagogická komora. Moderoval Tomáš Feřtek z EDUin. Kromě přehledu hlavních témat si můžete poslechnout i zvukový záznam debaty, který je ke stažení ZDE.

S čím diskutující do debaty vstupovali:

  • Buďme při zavádění dvouletých do mateřských škol opatrní, je to příliš velký požadavek, který hrozí snížením současné kvality vzdělávání. Rozumnější řešení je zavedení jeselských tříd. (Lucie Grůzová, Pedf MU)
  • Kromě nákladů přináší zavedení předškolní péče i nemalé ekonomické výnosy. (Klára Kalíšková, IDEA)
  • Pokud rodiče potřebují nastoupit do práce okolo třetího roku dítěte, potřebují mít jistotu, že existuje školka, která se o něj umí postarat a přijme ho. A potřebují to opravdu okolo třetích narozenin, ne třeba až s výhledem do roka. (Eliška Kodyšová, Aperio)
  • V současných podmínkách nelze tento záměr do roku 2020 uskutečnit. (Pavla Kicková, ředitelka mateřské školy)
  • Netříletých dětí je ve školkách už dnes 46 000, to je trend, který nezastavíme. Spíše vyřešme, jak to udělat, aby byly v dobrých podmínkách. (Ivana Lacinová, Hana Splavcová, Asociace předškolní výchovy)
  • Tento zákon je třeba co nejrychleji změnit, protože přenáší na obce povinnosti státu a zatěžuje je nutností příliš velkých investic. (Milan Vácha, starosta obce Psáry, Svaz měst a obcí)
  • Anketa mezi členy spolku Pedagogická komora, kteří pracují v mateřských školách, ukázala, že zavedení této povinnosti od roku 2020 chtějí jenom dvě procenta dotázaných. O dvouleté děti by se mělo starat ministerstvo práce a sociálních věcí, které podporuje mikrojesle a dětské skupiny. (Radek Sarközi, spolek Pedagogická komora)
  • Je třeba odlišovat plošné zavedení nároku na péči o dvouleté od pomáhání těm skutečně potřebným. (Janek Wagner, spolek Pedagogická komora)
  • Státy, které mají zajištěnou péči o takto malé děti, mají vyšší porodnost. Proto je nějaký způsob takové péče žádoucí. (Radka Dudová, Sociologický ústav AV)

O čem se především debatovalo:

  • Jak vysoké budou pro obce náklady na zajištění kapacity pro všechny dvouleté.
  • Zda opravdu ze zákona vyplývá pro obce povinnost mít kapacitu pro všechny dvouleté děti, i když je zřejmé, že všechny děti v tomto věku do mateřské školy nenastoupí.
  • Mohou být dětské skupiny a mikrojesle adekvátní podporou pro děti před třetím rokem věku? Různé názory panovaly na to, zda jsou tyto služby pro děti dostupné a zda je vhodné, aby krátkodobě navštěvovaly děti taková zařízení a pak přecházely do mateřských škol.
  • Jaké jsou podmínky pro dvouleté děti v běžných mateřských školách a finanční i kapacitní problémy, které jsou s jejich příchodem spojeny.
  • Zásadním tématem se ukázal právě nárok na umístění dvouletých od roku 2020. Diskutující často uznávají potřebu rodin zajistit institucionální péči o mladší děti, ale zpochybňují, zda je rozumné formulovat tento nárok v zákoně.
  • Velká míra shody panovala v názoru, že z ekonomického hlediska je pro stát zavedení této péče výhodné, problém ale je, že výnosy se projeví spíše na úrovni státního rozpočtu, kdežto náklady zatěžujeme města a obce.
  • Opravdu hrozí, že velká část učitelek mateřských škol opustí své zaměstnání, pokud přijdou do školek masově dvouleté děti?
  • Máme se přizpůsobit evropskému trendu přesouvání malých dětí do výchovných institucí, nebo máme zachovat model poměrně dlouhé mateřské?

Jaká opatření diskutující navrhují do budoucna, co by považovali za pozitivní krok:

  • Pedagogická komora podporuje návrh zrušit garanci umístění dvouletých dětí ve školách bez náhrady a doporučuje zahájit jednání ministerstva školství a ministerstva práce a sociálních věcí, jak pečovat o dvouleté děti. (Radek Sarközi)
  • Je nutné zajistit analýzu finančních dopadu a finančního krytí, která měla proběhnout už na začátku, ale neproběhla. (Milan Vácha)
  • Ministerstvo by mělo umožnit školám, aby už dnes mohly čerpat peníze na některý podpůrný personál, protože dvouleté děti jsou ve školách už dnes. (Ivana Lacinová)
  • Mateřské školy by měly mít volbu, ne povinnost přijímat dvouleté děti. (Pavla Kicková)
  • Rodiče by měli mít k dispozici místa ve škole už před třetím rokem dítěte. Je ale nutné vytvořit systém, který bude mít zajištěné financování nejen z evropských fondů. (Eliška Kodyšová)
  • Máme chtít, aby o děti bylo postaráno v menších skupinkách, ať už to budou dětské skupiny nebo mateřské školy, aby rodiče věděli, že někde je pro jejich dítě zajištěno místo. (Klára Kalíšková)
  • O problému máme vést věcnou diskusi, která bude oproštěna od tradičních představ o uspořádání rodiny. (Radka Dudová)
  • Hledejme koncepční vzdělávání pro všechny věkové skupiny. Tedy pro děti ve věku nula až tři roky, i pro ty starší. Včetně vzdělávání rodičů. (Lucie Grůzová)
  • Zákon a vyhlášku je třeba zachovat ve stávající podobě, protože jinak se děti, které už ve školkách jsou, ocitnou v právním vakuu a nevyhovujících podmínkách. Proti zrušení nárokovosti pro dvouleté děti bych nebyla. (Hana Splavcová)
  • Je jediná cesta, jak odstranit legislativní paskvily. Zrušit ten nárok a pro dvouleté děti, které ve školách už jsou, vytvořit adekvátní podmínky. (Janek Wagner)

 

Celou nahrávku v délce 2 hodiny si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články