Autoři otevřeného dopisu proti plošnému testování navrhují opatření ke zkvalitnění výuky na základních školách

28. 1. 2011
EDUin
logo_EDUinfo

Tam, kde mají opatření ministra Dobeše dobrý základ, je potřeba je odborně dopracovat

Praha 28. ledna 2011 – Autoři výzvy Plošné testování zabrání zkvalitnění výuky navrhují postup, jak zkvalitnit práci základních škol, poskytnout jim zpětnou vazbu o tom, jak se jim jejich práce daří a nabídnout učitelům metodickou podporu. Předpokládáme tyto čtyři kroky:

Revize vzdělávacích dokumentů

Zdůvodnění: Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání (RVP ZV) je dokument definující cíle vzdělávání (kurikulum), tedy to, co by se měly děti na základní škole naučit. Z tohoto dokumentu vycházejí i autoři, kteří připravují standardy a testové úlohy zveřejněné na portálu rvp.cz. Stávající RVP ZV ale už dnes neodpovídá potřebám zařazení dětí do budoucí společnosti. Je ho proto třeba revidovat, zjistit zda a nakolik obsahuje relevantní a aktuální požadavky na základní vzdělávání. O nutnosti jeho revize se mluví již delší dobu, naposledy to uvádí ve svém stanovisku Asociace pedagogů základního školství (APZŠ).

Naše nabídka: Autoři výzvy předloží příští týden studii zabývající se revizí kurikula, kterou připravila koncem loňského roku Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV).

 

Debata o podobě standardů

Zdůvodnění: První fáze diskuse o podobě standardů vzdělávání pro základní školy by měla být podle představ ministerstva školství uzavřena 17. února 2011. Vzhledem k tomu, že tak krátký termín považujeme za absurdní, vítáme opakovaná vyjádření ministra Josefa Dobeše, že debata bude dále pokračovat. V jejím rámci je třeba se mezi odborníky i mezi učiteli v praxi důkladně informovat o tom, co vše se myslí pod termínem „standard“. Tento pojem je ve vzdělávání často velmi různě chápán a používán. Teprve pak se vyjasní, jaké standardy vlastně máme připravit (evaluační, minimální, výkonové), jaký je jejich účel, jak souvisí se vzdělávacími dokumenty a jakým způsobem je budeme ověřovat.

V každém případě je nutno zahrnout do standardů všechny cíle vzdělávání, tedy i ty, které není možno testovat prostřednictvím on-line testů, a zabývat se tím, jak vyhodnocovat dosažení „netestovatelných“ výstupů. Jen tak je možno zabránit nežádoucímu zúžení kurikula.

Naše nabídka: Organizace takto rozsáhlé diskuse je samozřejmě především na ministerstvu školství, SKAV a EDUin nabízejí k dispozici kulaté stoly, kde se pravidelně každý třetí čtvrtek v měsíci setkávají zástupci odborné veřejnosti. Nejbližší Kulatý stůl se koná 17. února 2011 na téma Zveřejnilo MŠMT standardy vzdělávání, nebo testové úlohy?

 

Před plošnými testy výběrová šetření

Zdůvodnění: Až bude vytvořena první verze standardů, bude třeba zjistit, do jaké míry je čeští žáci v současnosti naplňují, případně je podle zjištěných skutečností dále upravit. K tomuto zjišťování je vhodné použít výběrová šetření, neboť ta umožňují ověřovat širší rozsah učiva než plošné testy, ve kterých mají všichni žáci stejné úlohy. Až poté, co budeme mít jasno v tom, co by naši žáci měli umět a co skutečně umějí, a budeme schopni učitelům poskytnout nástroje k tomu, aby pokrok žáků ve všech oblastech stanovených standardy průběžně vyhodnocovali, si můžeme klást otázku, zda potřebujeme plošné testování.

Naše nabídka: Nabízíme průběžnou oponenturu procesu tvorby standardů a postupů při jejich ověřování.

 

Hledání způsobu profesní podpory pedagogů

Zdůvodnění: Na úvod Bílé knihy zabývající se příští podobou vzdělávání, která byla publikována loni na podzim ve Velké Británii, se píše, že žádný vzdělávací systém nemůže být lepší než jeho pedagogové. S tímto vyjádřením se plně ztotožňujeme a navrhujeme zavést systém profesního a kariérního růstu učitelů spojeného se stálým vzděláváním a se změnou pregraduální přípravy učitelů. Vítáme ministrovu iniciativu přivést kvalitní vysokoškoláky z jiných oborů do škol. Neznáme podrobnosti jeho plánu, ale chceme upozornit na to, že úspěšné obdobné programy v zahraničí vždy zahrnují cílenou a masivní profesní podporu takto získaných učitelů. Inspirativní mohou být projekty Teach for America (USA) nebo Teach First (GB).

Naše nabídka: Někteří autoři výzvy a členské organizace SKAV mají dlouholetou zkušenost s prací se standardem kvality práce učitele. V minulosti se aktivně zapojili do diskuse o profesním učitelském standardu. O své zkušenosti se rádi podělí.

 

Josef Hajkr, senior projekt manažer, SHINE Consulting s.r.o., řekl: Ze zkušenosti z oblasti projektového řízení konstatuji, že není možné za několik málo měsíců kvalitně nastavit žádné rozsáhlé standardy. I v situaci, kdy jsme čerpali z velice dobře napsaných mezinárodních standardů, nám práce trvala téměř dva roky. Nejedná se totiž pouze o to standard vytvořit úzkou skupinou obdorníků, ale zejména připustit reálnou diskusi a oponenturu. V rámci ní se tříbí názozy. Celý postup vzniku standardů základního vzdělávání, alespoň dle informací, které jsou o něm publikovány, nenese dostatečné známky kvalitního projektového řízení. Domnívám se, že by se měla dát přednost kvalitě výstupu před snahou co nejrychleji proces uzavřít. Tento postup považuji za neprofesionální a v konečném důsledku kontraproduktivní.“


Ondřej Hausenblas, vysokoškolský pedagog, PedF Univerzity Karlovy, řekl: „Je třeba změnit způsob vedení veřejných diskusí, kterými chceme ospravedlnit zavedení nějaké novinky, třeba standardů vzdělávání. To, že je na webu otevřená diskuse, kam přispěje pár desítek lidí a každý ještě mluví o něčem jiném, to není veřejná diskuse. O tu se musí někdo systematicky starat. Diskuse musí být systematicky připravena a vedena. A jestli jde o profesní diskusi, pak asi není dost dobře možné, aby v ní nebyla většina učitelů.“


Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Neziskové organizace a odborníci z oblasti vzdělávání mohou v rámci debaty o standardech navrhnout osnovu a  nabídnout vlastní kapacity v omezeném rozsahu. Ten nejpodstatnější díl práce ale pořád zůstává na ministerstvu. Proto žádáme ministra Josefa Dobeše, aby se k naší nabídce vyjádřil a upřesnil, kde je možné najít shodu a učinit tak přípravu vzdělávacích standardů efektivnější.“

 

Kontakty:

· Ing. Josef Hajkr, Ph.D., MBA, SHINE Consulting s.r.o.
e-mail: josef.hajkr@shine.cz, mobil: 739 428 854

· PhDr. Ondřej Hausenblas, PedF UK
e-mail: hausen@ecn.cz, mobil: 777 129 458

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

 

Poznámky pro editory:

  • Stanovisko APZŠ k revizi obsahu vzdělávání najdete ZDE

  • Kopii odpovědi premiéra Nečase si můžete prohlédnout ZDE.

  • Dopis deseti odborníků z oblasti vzdělávání, který byl 9. prosince 2010 zaslán premiéru Petru Nečasovi najdete ZDE včetně seznamu všech signatářů.

  • Tiskovou zprávu z minulého týdne, která se věnuje zveřejněným ukázkám standardů a  testových úloh najdete ZDE .

  • Kulatý stůl, který chce být příspěvkem SKAV a EDUin k ministerstvem vyhlášené veřejné debatě o podobě vzdělávacích standardů, se koná 17. února 2011 v aule ZŠ Vodičkova 22 v rámci pravidelných Kulatých stolů SKAV a EDUin. Jde o v současnosti jediné pravidelné setkání odborné veřejnosti z oblasti vzdělávání. Bližší informace na stránkách www.skav.cz .

  • Problematice plošného testování a přípravy standardů se věnovaly i tiskové zprávy EDUin (ZDEZDE) a debata v rámci Kulatých stolů SKAV a EDUin na téma Plošné testování – cesta vpřed, nebo zpět. Krátký videosestřih shlédněte ZDE.

  • Ukázky evaluačních standardů, jak vypadají ve fungujících vzdělávacích systémech, si můžete stáhnout ZDE

  • SHINE Consulting s.r.o. je poradenská a vzdělávací firma v oblasti řízení projektů. Korporátní člen Společnosti pro projektové řízení. Více se dozvíte na www.shine.cz

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články