Tisková zpráva: Desetiprocentní zvýšení platů učitelů neřeší systémový problém

28. 4. 2016
EDUin
22524769355_6fdbb01ccc_z

Experti, kteří volají po zvýšení platů učitelů, by měli podporovat i proinkluzivní legislativu, která zamezí tomu, aby si učitelé museli „připlácet“ na svou práci ze svého.

Praha, 28. dubna 2016 Požadavek školských odborů v rámci kampaně Konec levných učitelů je legitimní. Vedle toho je ale nutné upozornit na fakt, že ani desetiprocentní navýšení platů nevyřeší dlouhodobý problém úrovně učitelů a uchazečů o učitelskou profesi a nevytvoří z učitelské profese „cílovou stanici“ pro nadané uchazeče mezi současnými středoškoláky.

Dlouhodobě podceňovaná práce českých učitelů logicky reziduje ve zvýšený tlak školských odborů na zvýšení mezd. Prokazatelná srovnání v rámci zemí OECD, která staví české učitele do role „chudých příbuzných“ svých kolegů z rozvinutých zemí, usvědčují český stát z dlouhodobého zanedbávání rozvoje vzdělávání v ČR. Vzdělávání je přitom s ohledem na rozvoj této společnosti v horizontu desítek let zcela klíčový sektor.

Navrhované zvýšení platů a debata o něm s sebou ale nesou tři zásadní problémy, na které je třeba upozornit:

  • Desetiprocentní navýšení platů učitelů nepovede k tomu, aby kritická masa učitelů změnila často desítky let neměnný přístup ke vzdělávání a výchově, ani nepřitáhne talentované uchazeče k práci učitelů.
  • S navýšením platů je nutné spojit efektivní karierní systém, jehož prostřednictvím bude možné odměňovat ty učitele, kteří si to skutečně zaslouží.
  • V diskusi o možnostech navýšení platů ve školství je třeba upozornit na inkonzistentní postoje, podle nichž za nízké platy učitelů může inkluze. Naopak, navrhovaná legislativa umožňuje školám získat další finanční prostředky na to, co si nyní školy musejí platit ze svého, jak odbory upozorňují.

Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, řekl: Když se sejde na jednom místě několik desítek prokazatelně nadaných středoškoláků, jako tomu bylo nedávno v případě sjezdu České středoškolské unie, a položíte otázku, kolik z nich uvažuje o profesi učitele, přihlásí se vám dva. Oba pak řeknou, že by se ale raději vyhnuli studiu na pedagogické fakultě a získali kvalifikaci v zahraničí.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články