Praha, 18. dubna – Do letošního ročníku ceny GTP CR se přihlásilo 124 pedagogů základních a středních škol. Po prvním kole hodnocení jich do semifinále postoupilo 31 – jsou mezi nimi učitelé působící v malých obcích i velkoměstech napříč celou Českou republikou. O finalistech se rozhodne 25. dubna.
Nominovat zajímavé pedagogy bylo možné do 22. března a celkem veřejnost zaslala na cenu GTP CR 2019 688 nominací. Někteří učitelé byli nominování vícekrát, někteří nominovaní pedagogové již neučí, přesto se v letošním ročníku sešlo přes 500 unikátních nominací.
Samotná nominace však automaticky neznamená účast v ceně – učitelé se následně přihlašují sami a vyplnění přihlášky není pouhou formalitou – je třeba v ní doložit činnost v rámci 4 kritérií. Letos se do ceny přihlásilo 124 kandidátů. Nominovaní pedagogové se však plošně shodli na tom, že již samotná nominace je pro ně velkým zadostiučiněním a motivací do další činnosti.
Přihlášky kandidátů jsou následně hodnoceny ve 3 kolech. V tom prvním je bodují nezávislí hodnotitelé z řad pedagogů, ředitelů škol a odborníků angažujících se v oblasti vzdělávání. Letos jich bylo celkem 38 a každou přihlášku nezávisle na sobě hodnotilo 6 z nich.
„Přestože hodnocení bylo náročné, byla to úžasná zkušenost a velká radost a inspirace, neboť pracovní a profesní erudovanost, výsledky pedagogické činnosti a lidský přístup kandidátů jsou fascinující“, popisuje svoji zkušenost Olga Beulakkerová, jedna z letošních hodnotitelek.
Do semifinále v druhém ročníku ceny postoupilo 31 semifinalistů z celkem 10 různých krajů, nejpočetněji je v semifinále zastoupen Moravskoslezský kraj – celkem se z něho o postup do finále uchází 7 kandidátů.
Přihlášky semifinalistů hodnotí ve druhém kole 7 hodnotitelů, kteří vybírají finálovou desítku – tu předají odborné porotě, která se za finalisty rozjede na návštěvu a následně vybere 3 vítěze.
Kandidáti vnímají přidanou hodnotu již v samotném přihlášení se do ceny. Motivovalo je k reflexi jejich pedagogické činnosti a často byli sami překvapeni, kolik práce a projektů za nimi v jejich profesní kariéře stojí.
„Nad požadovanými kritérii jsem byl nucen přemýšlet a na základě všech otázek jsem si udělal sám u sebe zpětnou vazbu, zda jsem ve všech kategoriích „k užitku“ – už proto to pro mě jako pro učitele mělo smysl“, zamýšlí se nad svojí účastí v ceně Pavel Sekyrka, jeden ze semifinalistů.
Finalisté budou známi 25. dubna, během měsíce května je navštíví odborná porota v místech jejich působiště, aby mohla posoudit jejich práci přímo na hodinách.
Koordinátorka ceny Global Teacher Prize Czech Republic, Hana Matoušů, se na výběr letošních finalistů těší: „Jsem opravdu zvědavá, koho letos hodnotitelé pošlou do finále a kam se s odbornou porotou vypravíme. Mám velkou radost, že je semifinále letos tak rozmanité. Jsou v něm zastoupeni učitelé humanitních i exaktních předmětů z malých obcí i velkých měst napříč celou Českou republikou a letos je také poprvé vyrovnaný poměr učitelů ze základních a středních škol, takže se máme opravdu na co těšit.“
Vyhlášení vítězů letošního ročníku proběhne 10. června v Praze.