Začít formativně hodnotit znamená zamyslet se nad tím, jakou zpětnou vazbu dostává žák od učitele a učitel od žáka.
Podle šetření České školní inspekce, které proběhlo necelý měsíc po uzavření škol mezi řediteli základních škol, více než na polovině základních škol hodnotili na dálku zadané úlohy učitelé slovně. Častěji také učitelé poskytovali žákům zpětnou vazbu bez toho, aby je zároveň hodnotili známkou. Ve chvíli, kdy se kontakt mezi žákem a učitelem omezil na monitor počítače, známkování narazilo na své limity ještě zřetelněji, než je tomu při výuce ve třídě.
Kolem formativního hodnocení se i díky ministrovi školství Robertu Plagovi, který vybízel školy v médiích i v metodice k upravené klasifikační vyhlášce, aby v době krize opustily vyjeté koleje a začaly hodnotit jinak, rozhořela zajímavá diskuse.
Je důležité, aby tato diskuse neskončila s pandemií a aby se ze změn vynucených výjimečnou situací stala ve školách běžná praxe. Doufáme, že naše desatero k tomu může pomoci.
„Když jsme v naší škole začínali tyto principy využívat, museli jsme nejprve změnit naše přemýšlení o hodnocení, to začalo měnit náš přístup k výuce i vnímání role učitele. To se ale do “návodu” o deseti krocích rozhodně vepsat nedá. Nejde tedy o návod, ale spíše o inspiraci k diskusi proč, co a jak při výuce děláme,” říká Ivan Čermák, spoluautor textu 10 vybraných principů formativního hodnocení, lektor programu Učitel naživo a zástupce ředitele na základní škole Naše škola Praha.
Využívat hodnocení ve formativní funkci a přemýšlet tak o tom, jak zlepšovat naši učitelskou praxi a podporovat tak lepší podmínky pro učení dětí, považuji za jednu z nejlepších cest, kterou bychom se měli vydávat. Mám ale významnou pochybnost o tom, že by mohlo fungovat, kdyby tento přístup někdo všem nařídil jako povinný. Podstatou formativního přístupu je práce s vnitřní motivací, a to nejen u žáka,” říká Zdeněk Dlabola, spoluautor textu 10 vybraných principů formativního hodnocení, lektor programu Učitel naživo a vedoucí lektorského a mentorského týmu JOB – spolek pro inovace.
„Mnohé školy znejistěly vůči svému stávajícímu systému hodnocení na základě zkušeností s průběhem distanční výuky a cítí, že by si zasloužil revizi. Slyší z veřejné diskuze o potřebě formativního hodnocení, ale ředitelé i učitelé si kladou otázku, odkud začít klubko rozmotávat. Právě jim se snaží tento návod pomoci,” říká programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký.