Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) opět vydala každoroční přehled statistik ve vzdělávání Education at Glance. Tato čísla nabízí srovnání, jak si Česká republika vede mezi ostatními zeměmi ve výkonnostních faktorech typu podíly vysokoškoláků v populaci, nebo mohou sloužit jako významná argumentace pro navyšování státních prostředků do vzdělávání při pohledu na procenta HDP směřujících do školství. Kompletní podklad najdete ZDE.
Co data ukazují:
- Poměr vysokoškoláků se v ČR během 21 let zvýšil o 24 %.
- V Praze je podíl vysokoškolsky vzdělaných obyvatel 50 %, na severozápadě Čech pouze 15 %.
- Zatímco ve 12 zemích OECD umožňují pokračování na vysokou školu všechny středoškolské obory, v ČR je to pouze 62 % středních škol.
- Výdaje do školství na základě podílu HDP jsou v ČR stále nižší než průměr OECD.
- Průměr OECD v růstu učitelských platů mezi lety 2015–2021 byl 6 %. V České republice se zvýšily platy za stejné období o 37 %.
- V České republice trvá učitelům dosáhnout platového maxima více než 30 let oproti zemím jako Skotsko či Austrálie, kde lze dosáhnout stejného výsledku za méně než 10 let.
- Čeští učitelé věnují nevýukovým aktivitám 66 % celkové pracovní doby oproti průměru OECD – 56 %.
V podkladu detailně rozebíráme právě nárůst počtu vysokoškoláků, platy učitelů a jejich pracovní náplň i vysoké školy. Kompletní podklad najdete
ZDE.
Jan Zeman, analytik EDUinu: „Není třeba se ve výsledcích OECD hned srovnávat s Finskem nebo Kanadou. Můžeme ale například sledovat, jak moc držíme krok s postkomunistickými zeměmi (Estonsko, Polsko). Výběr statistik je dobrým základem pro pochopení směřování pozornosti k určitým tématům, které mohou nyní nebo v budoucnu rezonovat v českém vzdělávání.“