Praha, 1. 11. 2018 – Asociace krajů v čele s hejtmankou Karlovarského kraje se snaží dobrat nástrojů, které by krajům umožnily přísněji regulovat síť regionálního školství. Proto také asociace iniciovala debatu o zavedení nepodkročitelného minimálního skóre u jednotných přijímacích zkoušek na střední školy, kde byla patrná snaha upravovat přijímání žáků do studia v souladu s požadavky zaměstnavatelů. Nyní Karlovarský kraj předkládá návrh zákona, který by regionům jakožto zřizovatelům umožňoval přímo určovat počty žáků v jednotlivých oborech. Jde o alarmující snahu nadřadit partikulární zájmy se spornou legitimitou nad zájmy a poptávku žáků a fakticky podřídit síť škol aktuálním požadavkům pracovního trhu bez ohledu na důležitější indikátory ve vzdělávání. A to bez snahy o skutečně efektivní nástroje harmonizace školství a trhu práce.
Asociace krajů podle dostupných informací navrhuje projednání možnosti zavést cut-off score jako snahu řešit velkou míru fluktuace studentů na středních odborných školách. Obavy ze zájmu škol přijímat co nejvíce žáků vlivem financování „na hlavu“ jsou opodstatněné. Je však důležité připomenout, že od září příštího roku bude zaveden nový systém financování, který školy oprostí od ekonomického kalkulu. Ten nyní – zejména na středních odborných školách a učilištích – vede k přijetí všech či téměř všech účastníků řízení. Nový způsob rozdělování prostředků bude sledovat odučené hodiny a úvazky pedagogů, takže by měl odměnit školy spravedlivě nehledě na jejich obsazenost.
Hejtmanka Jana Vildumetzová stojí za návrhem zavedení tzv. cut-off skóre, které by mohlo sloužit jako represivní nástroj pro ovlivňování přechodu žáků ze základních na střední školy. EDUin v tomto ohledu varoval, že nejvíce by byli postiženi žáci ze socioekonomicky slabého prostředí. Nyní Vildumetzová předložila jménem kraje návrh zákona, který by ředitelům ukládal za povinnost nechat si schvalovat počet žáků, který chtějí přijmout do nových ročníků.
Jaké zájmy představitelé asociace a jmenovitě některých krajů hájí, není jasné. Svaz průmyslu a dopravy ČR oficiálně odmítá cut-off skóre jako opatření, jež bude neefektivní.
Roztříštěný školský systém, v němž je z demografických důvodů větší nabídka míst ke studiu než poptávka žáků, musí hledat jiná řešení pro optimalizaci. Komplexní analýza školních prostředků od OECD v roce 2016 konstatovala, že větší plánovací zodpovědnost s ohledem na vývoj populačních ročníků, strukturu školského systému a kvalitu vzdělávání by mělo převzít ministerstvo školství jakožto centrální orgán. To by mělo úžeji spolupracovat s kraji a společně vyvinout jasné zásady naplněnosti a administrace škol po republice.
Sledování trhu práce, s nímž by samozřejmě školství mělo být v určitém souladu, by nemělo spoléhat na znalosti krajských politiků, ale měly by se zapojit rovněž Národní vzdělávací fond a Národní ústav pro vzdělávání, tedy instituce schopné poskytovat kvalitní demografický i ekonomický výhled. Jeho nezbytnou součástí by měla být analýza, která bude sledovat, například s jakými počty žáků mají školy výhledově počítat nebo jestli dochází k (ne)shodě mezi studovaným oborem a zaměstnáním jednotlivce.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: “Je vysoce pravděpodobné, že ti představitelé krajů, kteří cut-off skóre prosazují, nedomýšleli skutečné dopady takového opatření a že na tom zdaleka neexistuje ani uvnitř asociace jednotné stanovisko. Ačkoliv snahy, zejména Karlovarského kraje, decimovat budoucnost regionu jsou varovné, pevně doufejme, že zvítězí evidence-based přístup. Cut-off skóre může mít v českém selektivním vzdělávacím systému zhoubný vliv na dosažené vzdělání u dětí ze sociálně a ekonomicky slabých rodin a kvalitu vzdělání zbytku populace nijak nezvýší.”