Osmý díl seriálu České televize „Ochránce“ se tuto neděli věnoval tématu nadaných dětí. Statistiky ministerstva školství evidují zhruba tisícovku mimořádně nadaných žáků. Podle odhadů odborníků jich je ve školách až dvacetkrát tolik.
Ve školském systému je ale často problém tyto děti rozpoznat. Takoví žáci jsou označováni za „problémové“, mohou se při vyučování nudit, a proto zlobit, nesouhlasit s učitelem. „Mimořádně nadané jsou dvě děti ze sta. V každé škole jich je několik neobjevených, což je škoda,” popisuje v rozhovoru pro EDUzín Dana Havlová, která se v Mense ČR věnuje testování.
Mimořádně nadané děti se ve školách mohou setkat s nepochopením a někdy i se/nebo se šikanou. Školám chybí odborníci, kteří by nadané dítě dokázali vytipovat.
Situaci můžou pomáhat řešit například týmy duševního zdraví, které spustil Nadační fond Eduzměna. Týmy začaly od letošního léta působit na Kutnohorsku. Poskytují psychosociální podporu tam, kde je potřeba. V týmu je dětský psychiatr, klinický psycholog a psychologové s praxí ve školství, speciální pedagogové i sociální pracovníci a specializované zdravotní sestry. Dva mobilní týmy zatím působí v ORP Kutná Hora a které. Hledají cestu, jak nejlépe podpořit nejen děti a mladé lidi s psychickými problémy, ale také jejich rodiny a školy. Více informací ZDE.
„Mimořádně nadané děti je třeba aktivně vyhledávat,” říká Dana Havlová a přidává tipy, jaké ukazatele pozorovat u dětí, které jsou „podezřelé z nadání“: