Praha 25. září 2019 – Školské odbory po včerejším jednání s ministrem školství vyhlásily stávkovou pohotovost. Smířily se s nižším než původně deklarovaným navýšením, zásadní spor se rozhořel kvůli složení navýšení, kde odbory požadují vše do tarifní složky. Učitelé jsou v ČR dlouhodobě podfinancovanou profesí především ve vztahu k jiným zaměstnancům s vysokoškolským vzděláním.
Podstatou konfliktu vlády a školských odborů je míra navýšení tarifní a nadtarifní složky platu. Zatímco školské odbory žádají navýšení tarifní součásti platu, ministerstvo školství navrhlo růst tarifní složky o 5 % a zbývajících 5 % by se mělo promítnout do zásluhových položek učitelských platů. S tím školské odbory nesouhlasí a vyhlásily stávkovou pohotovost.
Komentář EDUin:
- Navrhovaných 10 % je stále nedostatečných, původně bylo slibováno více a stále nebyl dokryt dlouhodobý deficit v odměňování pedagogů vůči ostatním profesím. V posledním období dynamicky rostla mzda ve většině sektorů, v mnoha oblastech je růst vyšší než u učitelů, takže nůžky se nedaří přivírat.
- Je nutné kompenzovat v oblasti učitelských platů deficity z minulosti, a to nikoli pouze jejich dorovnáním ve vztahu k průměrnému platu ČR. Protože po všech učitelích chceme univerzitní kvalifikaci, má smysl jen porovnávání jejich odměňování s ostatními vysokoškolskými profesemi, nikoliv průměrnou mzdou.
- Tristní situaci připomněli i zástupci zaměstnavatelů na tripartitě, když poměrně netradičně výslovně podpořili výrazné navýšení úrovně učitelských platů a vyzvali vládu k dodržení původní dohody.
- Co se týče zvýšení tarifní a nadtarifní části učitelských mezd, podporujeme záměr směřovat alespoň třetinu navýšení do nadtarifní složky. V současné situaci nejsou odměny dostatečně motivační ve vztahu ke kvalitě práce učitelů. Stávajícím minimálním podílem nadtarifů nedáváme ředitelům škol dostatečnou manévrovací schopnost, aby mohli efektivně řídit kvalitu práce svých zaměstnanců.
- Přestože by si přidání zasloužili všichni pedagogové, je třeba vycházet z omezených zdrojů a faktu, že je třeba zvýšenými platy nejen přitáhnout nové zájemce o učitelskou profesi, ale zároveň potřebujeme stabilizovat kvalitní pedagogy, kteří v systému již působí. A k tomu je nadtarifní složka nanejvýš vhodná.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: “Samotné narovnání dluhu vůči učitelům je důležité, zvyšování platů ale nemá být pouhým výdajem, nýbrž investicí. Za investici však lze považovat pouze takové zvyšování, které ocení výkon a kvalitu, nikoliv plošné rozdávání peněz, jež naopak rozdíly nivelizuje. Ukazuje se, jak zoufalé je hledání cesty k rozumné investici do zvyšování kvality učitelů bez kariérního řádu.“
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin řekl: „Učitelé si zaslouží i nadále pokračovat v dorovnávání platů. Nezapomínejme u tohoto procesu průběžně sledovat i kvalitu jejich práce a k tomu nadtarifní složka nerozlučně patří.“