Zeptali jsme se na zkušenosti s doučováním.
Na českých školách běží od nového školního roku doučování, které má vyrovnat nerovnosti v důsledku uzavřených škol během pandemie koronaviru. Stát na něj vyčlenil 250 milionů korun. Ve veřejném prostoru se v souvislosti s doučováním mluví o organizačních a administrativních problémech, které ředitelům brání v čerpání prostředků podle vlastních představ. Oslovili jsme proto několik ředitelů a nabízíme jejich úhel pohledu.
Alena Cahová z SPŠ Třebíč potvrzuje, že množství projektů a tlak na výkaznictví je časově náročný: „Problém je, že jsou hodiny financovány z různých projektů a musíme hlídat, jestli jsou to ještě staré šablony (60 min), nebo program návratu do škol pro končící ročníky (45 min), či projekt C4PE (jen ANJ 60 min), tedy administrativa s tím spojená – různá délka a výkaz.“
EDUin dlouhodobě upozorňuje, že by byla ideální příležitost umožnit školám využít i jiné podoby smlouvy, než je tomu nyní – podpora je poskytovaná jen přes dohody o provedení práce nebo činnosti. V souvislosti s novým financováním doučování (z Národního plánu obnovy) je také důležité zvážit, jestli je finanční ohodnocení za doučování (250 Kč za hodinu) dostatečné – i kvůli tomu se nyní někteří ředitelé uchylují k odměňování z jiných zdrojů, než jsou příspěvky na doučování.
Vedle administrativního a finančního nepohodlí je tu ještě výzva spojená s organizací doučování. Podle většiny oslovených ředitelů není snadné navázat na někdy už dost náročný rozvrh žáků ještě extra hodiny doučování. Dojíždějícím žákům se tak může protáhnout školní den klidně o dvě hodiny. Problematiku zmiňuje Alena Cahová z SPŠ Třebíč: „Co se týče žáků-zájemců o doučování, problémy mají hlavně dojíždějící žáci nebo ti, kteří by se chtěli doučovat ve více předmětech. Nedaří se jim časově skloubit teoretickou výuku, praktickou výuku, doučování a dopravu.“
EDUin připomíná, že doučovatelé můžou využít během vyučování tandemové výuky. Ve videu Národního pedagogického institutu to jako jeden z příkladů, jak koncipovat doučování ve školách uvádí ředitel Odboru řízení regionálního školství MŠMT Jan Mušuta (24. minuta).
Více než typická představa doučování jeden žák + jeden učitel jsou na oslovených školách realizovány skupinové hodiny. Doučují se maturitní předměty a dohání se činnosti, které nebyly v online výuce možné (například mikroskopování). Na středních odborných školách plynou všechny organizační a finanční kapacity do doučování žáků před závěrečnými zkouškami. Ředitel SOŠ a SOU obchodu a služeb v Chrudimi Jaroslav Kořínek: „V souladu s manuálem využíváme prostředky ve valné většině na skupinové doučování žáků závěrečných ročníků středního vzdělávání. Přibližně 31 % hodin financovaných z Národního plánu podpory návratu do škol je věnováno žákům tříletých oborů, zbytek žákům oborů ukončených maturitní zkouškou.“
České školy získají od ledna příštího roku další peníze na doučování. Jak EDUin už dřív upozornil, tyto prostředky jsou příležitostí k vytvoření systému stálé podpory žáků ze sociálně slabších rodin – právě prostřednictvím doučování, a to především spoluprací s aktéry mimo školy – neziskovými organizacemi a studenty.