Přinášíme přehled plusů a mínusů chystané změny
Ministerstvo školství připravilo změnu inkluzivní vyhlášky a úpravy se týkají především pedagogických intervencí. Na ty mají nárok žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Díky intervencím děti aktuálně získávají třeba doučování nad rámec běžné výuky. Návrh teď nároky žáků upravuje. Nedává ale jistotu, že se dostane ke všem dětem, kteří je potřebují.
Pedagogické intervence jsou jedním z nejklíčovějších a nejpoužívanějších podpůrných opatření v rámci společného vzdělávání. Právě teď, po návratu žáků z výuky na dálku do škol, jsou pedagogické intervence mnohem potřebnější než dřív, protože všechny děti neměly během distančního vzdělávání stejné podmínky a je potřeba se na řešení těchto nerovností zaměřit.
EDUin přináší stručné shrnutí plusů a mínusů celé úpravy:
Pozitiva novely:
Negativa novely:
Vyhláška je nyní ve druhém kole připomínkového řízení. Proč neměnit podobu pedagogických intervencí vysvětluje už Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání a s návrhem nesouhlasí ani Učitelská platforma. Ministerstvo školství v souvislosti s úpravou inkluzivní vyhlášky už dřív navrhlo omezit poskytování podpory asistentů pro řadu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Úřad nakonec tento návrh zmírnil.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: „Pokud peníze na pedagogické intervence MŠMT rozpustí do nadtarifů, školy, které mají málo dětí s podpůrnými opatřeními za to budou v podstatě finančně odměněny. Čím menší snaha o společné vzdělávání, tím více peněz by zbylo na takovýchto školách v novém systému na odměny. A to vše v době, kdy po distanční výuce bychom pedagogických intervencí potřebovali rapidně více.”
Karel Gargulák, analytik a konzultant EDUin: „Ačkoliv lze chápat argumenty poukazující na ne zcela systémové používání pedagogických intervencí, ministerstvo svým řešením negarantuje školám to, že se v novém systému jejich financování podpora dostane těm žákům, kteří na ni měli dle posouzení školského poradenského zařízení nárok. Zároveň ředitelé škol bez náhrady přijdou o možnost rozšíření a flexibilní práce s rozvržením či doplněním úvazků pedagogických pracovníků právě s cílem zajištění podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (naopak poskytování podpory pedagogické intervence přibyde jako povinnost do běžného úvazku učitele). Účinnou doprovodnou pomocí by bylo především systémové zajištění financování dalších pedagogických pracovníků (hlavně speciálních pedagogů, popř. jiných pedagogický pracovníků – psychologů, asistentů pedagoga) dle potřeb škol a potřeb jejich žáků, což se dle všeho chystá v dalších letech, nikoliv však nyní.“