EDUin upozorňuje, že nový ministr školství se pohyboval v oblasti vysokých škol, bohužel se ale neorientuje v oblasti regionálního školství. Přitom právě tam je aktuálně potřeba řešit nejvíc problémů.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „STAN měl možnost odvolat se na předsednictví, ukrajinské žáky, kontinuitu a zahrát tah Plagou. Chtěli za každou cenu ukázat voličům, že vlastních lidí mají dost. Tak si veřejně do médií udělali evidenci členské základny. Moc lidí, kteří s nabídkou na ministra osloveni nebyli, ve STAN už věru nezbývá. Za povšimnutí stojí, že všichni zorientovaní potenciální kandidáti svoji účast rychle odmítli. Znají totiž závažnost situace. Novému ministru věru není co závidět a českému školství bohužel jakbysmet. Klíčové hned po jeho nástupu do funkce bude především to, zda přijme dosavadní kontinuitu, přihlásí se ke Strategii vzdělávací politiky 2030+ a postaví se do řady za ministry Plagu a Gazdíka a bude dále pokračovat v rozpracovaných věcech.“
Priority, které nového ministra čekají:
- Zákon o pedagogických pracovnících (uvidíme, zda ho ministr Gazdík ještě stihne alespoň předložit do konce mandátu na vládu) – je třeba otevírat učitelskou profesi, abychom zajistili dostatek dobrých učitelů. Očekáváme, že bude vnímat otevírání učitelské profese spíše jako velkou příležitost pro systém než jako fenomén, jemuž je třeba čelit.
- Úspěšné zvládnutí předsednictví Evropské unii za resort
- Kapacity škol – nejen s nástupem ukrajinských žáků, ale i demografickou vlnou přelévající se na střední školy (hlavně gymnázia ve velkých městech). V tomto je třeba pracovat se zřizovateli a vést je k mnohem většímu předstihu v plánování a zajistit fondy na výstavby nových škol a školek.
- Boj o rozpočet – udržet 130% průměrné mzdy učitelů, řešit platy nepedagogických pracovníků – tady se ukáže skutečná politická síla nového ministra, bude to hlavní prubířský kámen.
- Úspěšné zvládnutí revizí Rámcových vzdělávacích programů – modernizace kurikula, nejen aby proces uspěl, ale také implementační kampaň, která učitele přesvědčí proč a jak se do toho mají aktivně zapojit.
- Nastavení prvků v českém vzdělávacím systému, které mají přímý vliv na zvyšování kvality vzdělávání: střední článek, kompetenční model ředitelů a kariérní systém, standardy kvality a systém profesního vzdělávání učitelů
- Vyřešení situace v CERMATu – nestačí jen jmenovat nového ředitele, ale řešit i transparentnost instituce, její hospodaření a hlavně samotný způsob přijímacích zkoušek a maturit.
- Vyřešit, jak dále s inkluzí – rozjetý vlak se někteří snaží brzdit a omezují množství asistentů. Děti, které to potřebují, však na školách zůstávají, takže se neúměrně zvyšuje zátěž již tak vyčerpaných učitelů.
- Řešit duševní zdraví dětí stále ještě rozvrácené covidem – v návaznosti na resort sociálních věcí a zdravotnictví, včetně vyčerpaných a nedostupných psychologických a psychiatrickým kapacit.
Vzdálené horizonty, na které by měl jako dobrý ministr rovněž myslet:
- Všestranně snižovat nerovnosti v českém vzdělávání na alespoň průměrnou úroveň mezi zeměmi EU či OECD
- Digitalizace a analytická práce s daty
- Reforma středoškolské soustavy oborů, na to navazující funkční a moderní podoba přijímací zkoušky i zkoušek závěrečných, především maturity
- Snižování administrativní zátěže ředitelů ve prospěch jejich pedagogického lídrovství